torsdag 21 juni 2012

mr_suspekts Pokerskola

denna gången så skriver jag det här för att lära mej själv.

Tidiga Adjustments:

Preflop Sizing.

Ändra preflop raisesize beroende på villains 3betsfrekvens. Om villain 3betar ofta så blir hans strategi sämre om vi raisar till 2bb ist för 3bb. Varför? Jo. Han vinner färre bbs när vi lägger oss och han låter oss få ett bättre pris att syna och utnyttja vårt positionella övertag. Om vi raisar 3bb så blir SPR mindre de gånger vi synar och det resulterar att han inte blir lika mkt lidande av att vara ur position. Om vi bara minraisar preflop så ger vi honom bra pottodds att syna med spelbara händer men att han då tackar nej till den dealen och gör om spelbara händer till bluffar ur position.

Om villain är passivare preflop så straffar vi honom genom att raisa 3bb då hans syn-strategi blir sämre. Kan man börja raisa till 4bb vs nån som inte 3betar mkt alls? Vet inte exakt varför det blir sämre för en passiv spelare om vi raisar 3-4bb... han får sämre pottodds att syna och om han är lös nog och inte kommer ha ett stort "rangeövertag" så innebär det att han kommer att vara tvungen att ge sej oftare än oss postflop. Om vi kommer vinna majoriteten av gångerna vi ser en flopp så gynnar det oss att potterna blir så stora som möjligt preflop. Vi vill alltså raisa så mkt som möjligt preflop utan att det ger villain ett för stort rangeövertag.

En bra sak med att justera raisesizen är att det tvingar villain att gå ifrån sin utgångsstrategi vilket kan sätta honom i situationer som han inte är van vid eller är obekväm med.

3bet Range.

Vilken 3betrange man väljer beror till stor del på hur villain reagerar på 3bets.

Mot nån som oftare synar 3bets så vill man göra sin 3betrange så spelbar som möjligt. Förutom de mandatoriska 6% (+99, +ATs, +AQo) så bör man raisa med alla broadways T9o å J9o, +87s, +T8s samt +77. Även K9s å Q9s kanske. Detta ger oss en 3betrange på 20%

Mot nån som oftare foldar mot 3bets så 3betar vi förutom dom 6% +32s, +42s, +52s, Q2s-Q8s, K2s-K8s samt A2s-A8s. Detta ger oss en 3betrange på 20%

Mot nån som inte gillar att syna 3bets men som 4betar liberalt så kör vi samma range som mot folk som oftare foldar men sänker frekvensen på dom händerna och slänger ist in 22-88 som vi ställer över 4bets med. Vi ställer även med alla suitade ess. Obv ställ med topp6% också.

Bra början känns det som. Är inte alls säker på att det jag skrivit stämmer till 100% så jag hoppas jag kan komma med förbättringar senare.

dags att sova

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar