missade att heads up SM gick idag, trodde det var några dagar kvar. jag hade ärligt talat sett fram emot den turneringen, nu får jag regga till omaha SM ist.
det som talar emot att jag kommer att lyckas bra i omahaturren är att jag har relativt grav stegelexi vilket betyder att jag har stora problem ibland att se när jag har en dubbel hålstege eller exakt hur bra mitt wrapstegedrag är.
seriöst, jag har aldrig nånsin hört om, eller stött på nån som erkännt sej ha samma problem.
det var helt sjukt i början av min karriär då jag inte ens kännde till begreppet "dubbel hålstege"! jag tror jag hade nött nätpoker i ett halvår när en polare som tittar på när jag spelar frågar varför jag la 76 på 359? Jag förklarar att jag inte kännde för att dra efter bara 8:an varpå han förklarar att jag även får stege med en 4:a. Ojsan...
Undrar hur min winrate hade sett ut under dessa 6 månader om jag inte hade haft stegelexi? tänk dej att ruter, hjärter, spader och klöver alla hade varit samma symbol fast med olika färger som enda skillnad. tänk dej sen vilken edge du skulle ha mot en färgblind stackare som aldrig skulle veta om när han hade färg eller ens färgdrag.
jag vet inte om jag har tagit upp detta tidigare här? jag vet att jag har tänkt göra det men det är lite skämmigt om jag ska vara ärlig. jag vet inte om man kan kalla det för ett handikapp eller om jag bara rättåslätt är dumihuvet, kanske nånslags kombo kan jag tänka?
om jag har problem med att förstå stegdragen i texas holdem så kan ni ju bara tänka er hur jävligt det är när jag försöker spela omaha (notera motståndarens markerstapel i inlägget nedanför...). Jag tror det kan gå vägen ändå eftersom att ens handstyrka står klart och tydligt under själva pokerbordet på SvS. Om jag sitter på typ 5789 och floppen kommer K76 så tar jag kallt syn och hoppas på att beskrivningen "Par" ändras till "Stege" när turn kommer och att jag då kan smyga in en liten höjning.
jag skojar typ inte!
det jävligaste är när det är en enkelraisad pott och det plötsligt står just "Stege" på skärmen och motståndaren ändå vill bygga en stor pott - då måste jag försöka förstå hur pass bra stege jag har och inte gå bort mej för mkt med typ QT98 på KJT.
Hoppas dom är generösa med betänketiden imorrn iaf.
god natt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar