För 4-5 år sedan spelade jag och en polare en turnering på pokerstars. Vi hade ett gemensamt konto som vi spelade nl$50 cashgame samt små turneringar på. Denna kväll var pokersaldot runt $400 efter att ha åkt ur några småturneringar och vi bestämde oss för att det var ett bra läge att ta ett skott på en $109 freeze out turnering, så det gjorde vi.
Vi spelade snortight, scared money. Jag kom ihåg att vi vid ett tillfälle la QQ på floppen, detta trots att QQ var ett överpar samt att varken jag eller polaren nånsin ens tänkt tanken att lägga ett överpar. Det hade väl iofs ingen gjort back in the days 2005 hehe.
Jag minns inte exakt hur många spelare det var som anmält sej men jag tror att det var runt 400 kanske och vi lyckades på något märkligt sätt ta oss ända till finalbordet där jag tror vi låg runt 3:a i chips. Vi var naturligtvis i pengarna och efter att ha high-fivat oss igenom ett gäng med prispengsökningar var vi nu garanterade $1.400. Vi var båda i extas och siktet låg på förstaplaceringen som betalade astronomiska $15.000, typ.
5 minuter in på finalbordet så plockar vi upp AK i small blind och vi höjer upp rejält efter att alla har foldat fram till oss. Big blind synar med A3o och floppen kommer A63. Om floppen hade kommit A62 eller A64, K83, 567, 726, K44, KQ3, KUK, AK3 eller vad fan som helst annat än A63 så vettitusan om min polare hade haft ett vanligt jobb nu. Vid det tillfället var han bättre än mej på poker men fick aldrig nåt riktigt break eller känna att det faktiskt är möjligt att livnära sej på poker.
Nu så har han iaf sluppit alla nackdelar som pokern ändå har och jag är inte alls säker på att han hade varit lyckligare som pokerproffs än det jobb han har nu, det jag ville ha sagt är att.... bah, inte fan vet jag. Jag kom att tänka på den där turneringen för nån dag sedan och tänkte att slumpen kan påverka människors liv radikalt ibland. Skillnaden mellan en 3:a och en 2:a kan ibland ha mer än siffran 1 som skillnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar