tisdag 2 augusti 2011

"nånting vettigt" (?) (2009 22 nov 17:27)

fick min första negativa kommentar sen jag började blogga här och jag skrev ju trots allt "behöver nån egentligen en till pokerblogg? klaga så lägger jag ner..." under bloggrubriken. MEN då jag känner att det vore lite bittert att lägga ner efter så fantastiskt många fina och minnesvärda inlägg (lol) så väljer jag nu att försöka plita ner lite pokerstrategi för att om möjligt gottgöra för allt nonsens jag vräkt ur mej på senaste tiden.

anledningen till att jag inte velat skriva alls om pokerstrategi på senaste har dels att göra med att jag spelat mer o mer heads up på svenskaspel och varit nojig över att motståndare ska kunna utnyttja det jag skriver emot mej. sen har jag också kommit till nån slags insikt om att det kan vara skadligt för mitt game att prata för mkt om mina tankar, svårt som fan att förklara riktigt varför och jag försökte i ett tidigare inlägg att komma fram till vad jag menade riktigt ("att dela med sej lr inte dela med sej") men jag tror inte att jag lyckades särskillt bra.

nu känner jag bara att jag inte tror att det ska vara nån fara med att låta potentiella motståndare ta del av hur jag tänker då jag helt enkelt anser att pengar är en världslig sak... nej men seriöst så tror jag inte att nån kommer kunna exploatera mej så hemskt mkt utifrån det jag kommer skriva.

Pokerstrategi:

De senaste veckorna har jag spelat ganska mkt heads up online och exprimenterat lite med olika strategier. Den strategin som jag gillar mest och som jag i början bara använde mot regs (som jag egentligen inte ville spela mot men som jag spelade mot ändå för att jag har för stort ego för att säga nej) kallar jag rättåslätt för "aggrofiskstrategin".

Det är en fruktasvärt aggresiv strategi som jag tänkte var lämplig mot regs för att den helt enkelt slår upp variansen (swingsen) rätt upp genom taket och gör livet jobbigt att leva för alla inblandade. Min förhoppning var att dom bra spelarna skulle låta mej vara ifred till slut.

AFS (aggrofiskstrategin) består av 100% öppningsraisar från knappen och då aldrig mindre än 3ggr BB. 100% continuation bet samt en 3bet (reraise) range på runt >15% av alla händer från BB. Dessa 15% är aldrig samma 15% motståndare till motståndare utan ändras beroende på hur motståndaren adjustar för mina 3bets.

Börjar han syna dom så 3betar jag händer som spelar bra i 3betade potter t.ex. T9s eller typ KJ. Är han rädd för att spela marginella händer i 3betade potter och därför 4betar (rereraisar) med bluff/monster så 3betar jag händer som inte spelar bra postflop men som står sej rätt bra för all-in-preflop t.ex. alla pocketpar, suited connectors samt suitade ess som jag helt enkelt ställer varje gång han 4betar. Adjustar han aldrig så 3betar jag över 20% av mina händer från stora mörken och då övervägande skräphänder som 92 suited osv samtidigt som jag synar med händer som KQ som lätt dominerar honom när vi ser en flopp.

AFS gör som sagt livet jobbigt för alla inblandade och jag själv  måste vara beredd på att ibland göra sinnessjuka saker postflop då motståndarna ofta gör desperata saker efter att de blivit överkörda en längre tid. Visst kan man tänka att det är enkelt att vika om dom plötsligt checkraisar ens cbet på floppen som inte träffade en det minsta MEN om jag instafoldar för en checkraise så försvinner ordet "fisk" ur "aggrofiskstrategin" och hela poängen med strategin försvinner.

Jag är helt sonika beredd på att göra en pissdålig syn bara för att få in i motståndarens huvud att jag inte ger mej! Jag gör varje session tiotals cbets jag får ont i magen av men som samtidigt är nödvändiga för att "get my point across". Målet är att paralysera motståndaren till att känna sej tvingad att vänta på minst andrapar med hyfsad kicker innan han vågar ge sej in i spelet. Han ska helt enkelt känna att jag är en fisk som det inte är lönt att försöka spela ut i nån pott. Då har jag i princip vunnit då man sällan träffar så bra när man spelar heads up och jag får plocka upp alla andra potter.

Jag har kanske mött runt 400 spelare heads up i min karriär och dom två gånger jag blivit mest ägd var mot fisk som helt utan ett vidare speltekniskt sinne ägt mej fullständigt med ren o skär psykologisk-krigsföring. Första "fisken" torskade jag 10 inköp till, de första två förlorade jag på rätt normala sätt och de andra 8 inköpen blödde jag bort i väntan på toppar... den andra var typ liknande och efter den matchen så bestämde jag mej för att forska vidare i hur fan dom gjorde detta möjligt!

Nånting som jag tycker att jag har gjort rätt hittills är att alltid se det positiva i olika spelares olika lines och inte bara avfärda olika lines för "fiskspel". Jag minns en gång när jag spelade i ett liveparti och en fisk bara check/synade min continuation bet med pocket treor på 39Thh. Turn var en offsuit 4:a och han check/synade igen. Jag hade JT och värdebetade svagt på en blank river. Då miniraisar han mej och jag betalar av efter att ha haft en dålig känsla eftersom att han var en sån passiv spelare. Min första tanke när jag såg hans set var "ah fifaan vicken fisk" men sen ransakade jag mej själv och insåg att han spelade sin hand helt optimalt mot mej då jag hade lagt mej om han hade raisat på vilken annan gata som helst.

 ...Alltså, hans line var naturligtvis helt värdelös generallt sett och jag tror inte att han förstod riktigt vad han gjorde rätt just i den där handen eftersom han var en riktig fisk men faktum återstår att han vann tio gånger mer med sin "fisklajn" än han hade vunnit om jag hade fått gett honom tipset att checkraisa floppen.

Visst räcker det inte med att se en sån line för att det ska hjälpa en att vinna pengar i framtiden, man måste vara lite analytisk och den handen lärde mej hur viktigt det är att förstå sin image vid bordet och försöka spela optimalt därefter - detta har jag dock tjänat pengar på.

Det jag ville ha sagt var att istället för att bara avfärda 10inköpsvåldtäckten som en olycklig "badrun" mot en fisk så försökte jag lära mej nånting av den och resultatet är nu alltså AFS.

Nu vidare till handlingen:

Mitt mål är alltså att få in så mkt aggression i mitt spel utan att bli helt obalanserad (åtminstone på senare gator) och jag tvingas till att värdebeta FRUKTANSVÄRT tunnt och spela stora potter med marginella värdehänder. Enda stället jag väljer att vara lite tight är från big blind där jag t.ex. lägger händer som 86o och Ax (ibland hihi).

Synar jag en hand som T9o och floppen kommer 45T så checkraisar jag för värde och försöker få in runt 100-150BB på ett eller annat vis. Detta får man naturligtvis ta med en nypa salt och ALLA postfloppbeslut måste naturligtvis tänkas igenom mer eller mindre noga.

Ibland så kanske jag checkraisar floppen med T9o och checkar turn om jag tror att motståndaren floatar checkraisen med pisset för att se om jag ger upp på turn och då skjuter helt tom om jag checkar. Vissa gånger checkraisar jag A9 på K95 med förhoppningen att motståndaren reraisar med vilken hålstege som helst samtidigt som jag checkraise/foldar om en annan typ av motståndare raisar då han gör så med alla kungar för värde men ger upp tom/synar ner med sämre händer.

Fan vad jag suger på att få struktur på sånna här inlägg.

Just att checkraisa är nåt jag försöker att göra så mkt som möjligt då jag tror att det är psykologiskt jobbigt för motståndarna att alltid vara rädd för att spela för stackar om dom cbetar floppen för värde. Efter att ha checkraisat kan jag ibland intala mej själv att göra -EV beslut, alltså beslut som jag tror är förlorande beslut i just den här handen med motiveringen att det är värt några bigblinds för att sprida budskapet om att jag är en galning som älskar att gambla med drag och marginella händer.

Om jag checkraisar med ett öppet stegdrag och motståndaren slår om stort så ställer jag gärna även fast jag tror att det han inte kommer lägga sej tillräckligt ofta för att det ska vara lönsamt. Synar han här med sitt toppar som står hela vägen så kommer jag 100% av gångerna att raisa nästa hand från knappen (som jag alltid gör) och även om floppen kommer 789cc och jag har 32o kommer det komma ett continuation bet!! Så, f*ck you!

Stoploss är bra att ha när man försöker sej på AFS btw.

sovdags
Skrivet av mr_suspekt den 22 nov 17:27   |   Redigera

Kommentarer

Inlägget har 11 kommentarer

Paralyserad blev jag redan

Anmäl
när jag läst hälften av vad du skrev. F*n vad jobbigt det måste vara att spela mot dig. Det är därför jag aldrig spela hold'em nu för tiden. Jag förstår inte det spelet. Å andra sidan tänker jag också att jag måste lära mig lite mer om det, annars blir mitt spel för rak och lättläst. Mkt läsvärt inlägg. MVH/HasseY
Skriven av Hasse Y den 23 nov 01:40   |   Radera

Något att tänka på...

Anmäl
Om du har ett äppel vill du dela det med mig i en äppelmelodi? Eller vill du ha ditt goda äppel för dig själv och inte få någon melodi? Dela med sig, eller snåla en vanlig fråga får man tåla. Om du har ett äppel vill du dela det med mig? Eller tar du hela själv? - VA!? Får du en ny fotboll låter du mig vara med? Jag som inte är så bra. Eller blir det bara dom som skjuter jättehårt och spelar med i lag? Dela med sig, eller snåla en vanlig fråga får man tåla. Får du en ny fotboll låter du mig vara med? Eller får jag stå och titta på? VA!? Du som räknar jättebra förklarar du för mig jag som inte är så klok? Eller håller du för handen så att ingen ska få se hur långt du hunnit i din bok? Dela med sig, eller snåla en vanlig fråga får man tåla Du som räknar jättebra förklarar du för mig eller håller du för handen!? (Tänk om alla vore omtänksamma...)
Skriven av VONDUR den 23 nov 11:07   |   Radera

nice

Anmäl
läste igenom allt nu. Bra förklaring och jag tror nog att variationer av AFS ligger bakom mycket av de sjuka spel som blir highstakes. Isildur spelar def. en form av AFS. Skitbra blogg som vanligt.
Skriven av VONDUR den 23 nov 11:32   |   Radera

Hepp...

Anmäl
Måste säga suse.. mkt bra blogg inlägg.. tack för en bra blogg!
Skriven av FishSimon den 23 nov 17:48   |   Radera

vad bra du sjunger Vondur!

Anmäl
snälla ge mej ingen cred för att ha myntat uttrycket "AFS" bara. Vill inte att det ska bli samma sak som när hellmuth försökte tuta i folk att HAN kommit på vilka starthänder som är bäst i texas holdem genom att kalla 88-AA för "Phil Hellmuths Top Ten Hands"... mm jag håller med om att många highstakes spelare nog kör med liknande strategier och även om jag inte tror att man kan ha en superstor edge över nån när man spelar så här så är det nog ingen som kan ha en vidare stor edge mot en själv heller (så länge ingen av parterna tiltar vill säga)
Skriven av mr_suspekt den 23 nov 18:20   |   Radera

hehe, kul om du fick ut nåt av inlägget hasse!

Anmäl
ville bara försöka inspirera eventuella läsare och förhoppningsvis komma med lite nya ideer som jag antar går att applicera till andra spel som t.ex. plo8 som du spelar. jag menar inte att nånting jag skrev skulle vara lönsamt att testa i plo8 men jag är övertygad om att det går att hitta ställen både post o preflopp där du kan slänga in lite psykologisk krigsföring som borde boosta winraten.
Skriven av mr_suspekt den 23 nov 18:29   |   Radera

tackar FishSimon :)

Anmäl
uppdatera din blogg lite oftare också, tack. kliiir klaar i glashuset....
Skriven av mr_suspekt den 23 nov 18:31   |   Radera

shit alltså

Anmäl
du kan ju det här!
Skriven av highroller den 24 nov 11:13   |   Radera

njae highroller, nåt har man väl ändå snappat upp efter så

Anmäl
många timmar vid pokerborden hihi. sjukt impad av dina framgångar på ftp måste jag säga. jag tvivlar på att jag skulle överleva många dagar på $10/20 6max där. starkt jobbat!
Skriven av mr_suspekt den 24 nov 17:41   |   Radera

trevligt med ett "vettigt" inlägg:)

Anmäl
tycker du skriver mkt bra o intressant oftast, blev väl bara lite besviken på dina senaste inlägg, men d skulle antagligen va roliga?? fortsätt så här, o grattis till förlovningen då! förresten, vilken nivå lirar du på svs?
Skriven av HooG den 25 nov 16:02   |   Radera

kul att du gillade inlägget.

Anmäl
hehe, jag vet inte riktigt om jag försökte vara rolig eller så i dom inläggen du refererar till... jag försöker dock att bjuda på mej själv ibland och inte ta bort eller redigera inlägg som aldrig ens borde skrivits från början. vet inte riktigt vilken nivå jag spelar på svs, de senaste dagarna har jag spelat 10/20kr hu men när jag kommer i lite bättre form så blir det 25/50 hu. vilken nivå spelar du själv?
Skriven av mr_suspekt den 25 nov 22:15   |   Radera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar