spelade nyss en session online som gjorde att jag känner mej osäker inför framtiden. Det har blivit svårare med poker!! Folk har sett för många instruktionsvideos och standarden på spelarna har ökat drastiskt på bara några månader.
En hand jag spelade mot en regular på min sajt gick så här: Alla slänger fram till mej på knappen och jag höjer upp med pocket 6or. Small blind synar och big blind lägger.
Floppen kommer AQQ och han checkar till mej. Jag betar typ runt halvpott och han slår om, men dock inte så stort. Min read på honom är att han är en för aggresiv spelare som kan 5beta med låga pocketpar preflop så han kan inte reppa AK, AQ, AJ eller t.o.m AT i mina ögon då jag tror att han skulle reraisat med dom händerna nästan varje gång pf. Har han en dam så är jag rätt rökt men jag misstänker att spelaren i fråga är på tilt för tillfället så jag tror att hans range innehåller för mycket råbluffar för att jag ska kunna lägga mej. Visserligen så har hans bluffar rätt bra equity då han mest troligt har två överkort samt esset som outs men jag tänker att min equity på en blank turn kommer att väga upp för det. Så jag synar.
Turn är en 4a vilket i min situation är ett av det bästa korten att se på turn. Han skjuter 2/3pott och jag synar igen.
Rivern är en 8a. OK, visst kan han ha träffat 8an och ändå fullfölja vad han tror är en bluff för att få mej att slänga ett ess men jag synar ändå hans all-in. Han visar upp ATo och återigen har jag blivit så ägd att jag vill gråta.
Hans spel är skitbra på den floppen då jag uppenbarligen stackar med sämre händer än par i ess och tio-kicker. När han bara väljer att syna från small blind så vet han att min range kommer innehålla alla sämre ess då jag mest troligt höjer med alla ess preflop. Det måste ha varit hans plan - att hålla min range svag och sedan avpolarisera sin egen range för att få betalt av en bluffångare.
Hade floppen kommit typ 35T hade han antagligen spelat handen likadant och fått lika bra betalt så det är väl egentligen bara att lyfta på hatten för ett bra spel. MEN.... vart fan ska jag få pengar ifrån att försörja mej egentligen??
Fisken är gul och överallt sitter nu bara regulars och byter pengar med varann. Jag har kört bra table selection tidigare den här veckan men när jag ändå inte lyckats vinna kännde jag att det idag var dags att ge mej på regulars som jag antog skulle vara sämre än mej. Föga...
Mina reads på folk stämmer inte längre. Många spelare, även fiskar har börjat tänka en nivå högre och gör "svaga spel" med starka händer. Typ leder in en 20%potbet in i preflophöjaren med set och sånt djävulskap.
Jag antar att jag har blivit lite lat de senaste 6månaderna och slutat utvecklas lite. Jag har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen på samma sätt som jag gjorde innan. Sen är det så frustrerande att videoinstruktörer ska utbilda alla jävla hobbyregs till att bli mkt mer svårspelade. Man kommer själv på ett koncept som man tänker att "fan, det här kommer jag att kunna göra mkt pengar på!" bara för att dagen efter se en instruktionsvideo där man får lära sej att checkraisa dom som continuationbetar för mkt eller hur effektivt det kan vara att ha överbetsbluffen i sin arsenal.
Lägg till att jag spelar utan självförtroende, samt har otur och det är inte svårt att förstå hur jag har kunnat haft ett sånt dåligt år hittills.
:(
Antar att det är dags att välja hur jag vill ha det frånomed nu. Antingen får jag table selecta som en idiot och bara spela på riktigt fisktäta bord, ge upp poker som heltidsjobb eller ta tag i min pokerutveckling igen och satsa på att bli bättre än alla andra.
Det senste alternativet låter som det vettigaste men jag vet inte om jag orkar...
Skrivet av mr_suspekt den 27 maj 06:37 | Redigera
Kommentarer
Inlägget har 1 kommentar Morsning | Anmäl |
| Börja gärna blogga på www.donRollo.se. Du vet, donRollo-effekten är inte att förakta :) Skämt åsido. Saken är den att oavsett om man spelar poker, lirar bordtennis, kastar varpa eller vad fasiken som helst - så gäller samma sak. Vill man bli den bästa så finns det inga genvägar. Det är bara att kavla upp skjortärmarna och börja slita. Och en annan sak - det finns ingenting som heter tur. Det som betecknas tur/otur i poker är helt enkelt bara helt vanlig matematisk varians. Och det som skiljer agnarna från vetet, eller kanske männen från mössen, är att en bra spelare förlorar lite när han har "otur" och vinner mycket när han har "tur". Och med detta går plus i det långa loppet. För att lyckas med detta krävs det när det gäller poker strikta regler och benhård money management. Att ta skott och gambla friskt är dödsdömt från början. Man kan inte besegra matematiken någon längre stund. Det är fysiskt omöjligt. Jaja, jag har förstått på dig att du KAN spela poker, men hur är det med disciplinen? Tveksamt skulle jag tro. Men sätt dig ner och fundera ut en plan och följ sedan denna slaviskt så kommer du att plussa stort. Behöver du stöd av något slag så hjälper jag gärna till. Och varför inte ta en nystart på www.donRollo.se. Behövs det någon ny money management funktion så bara säg till så bygger jag den. Ha det gött. /donRollo | |
| Skriven av donRollo den 27 maj 09:57 | Radera | |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar