tisdag 2 augusti 2011

jetsaprevel (2010 22 jan 01:38)

snackade med en kompis för nån dags sen om nåt som kom upp när jag hade en väldigt intressant konversation med en exflickvän för några år sen.

jag har ingen aning om hur vi kom in på ämnet men jag frågade iaf henne om hon skulle låta en person i afrika dö om hon (mitt ex, inte afrikanen) skulle få en miljon kronor. hon tyckte som vanligt att jag var en idiot och svarade så klart nej på den frågan.

"5 miljoner kronor?" "nej" 10 miljoner?" "NEJ!"

Jag frågade om hon skulle ta chansen att låta en cancersjuk 102årig gubbe i sydamerika dö om hon fick 20 miljarder kronor. "Nej" blev svaret och jag var på nåt konstigt sätt inte förvånad...

Jag förklarade att med 20 miljarder kronor kan du rädda fruktansvärt många människor ifrån svält å sjukdom och att man nästan indirekt tar livet av dom människorna genom att ge upp alternativet till 20 miljarder kronor. "Tänk dej att 50 tusen döende människor skulle sitta på ett fält och se på en storbildsteve hur du låter den 102åriga mannen leva ett par dar till och därmed offrar alla de andra". Då svarade hon nåt i stil med "men vem är jag att bestämma över liv och död på det sättet?"

Jag blev/blir så matt.

Sanningen är väl ändå att livet just är en lång rad av beslut som man bara måste ta. Om nån skulle fråga mej det där med 102åringen så har jag i mina ögon 3 alternativ: Ja, Nej eller Det kan inte jag avgöra.

Jag skulle inte bli glad att hamna i det läget och den makten man skulle ha skulle hur man än vrider å vänder på det bara göra en olycklig mest troligt.

En sak som är säker är att jag inte skulle behålla några av dom pengarna själv då jag är säker på att pengar inte gör en lycklig, särskillt om man tjänat dom på att ha ihjäl en annan människa. Men faktum kvarstår att man omöjligt kan ta sej ur en sån situation utan att bli skyldig till minst en persons undergång. Säger man "Det kan inte jag avgöra" så har man gett upp chansen att rädda tusentals, vare sej man vill eller inte, det är fakta.

jag tycker det är rimligt att ha ihjäl gamlingen för tillräckligt mycket stålars att rädda ett barn från svält. skulle man få tillräckligt för att rädda 2 unga personer så vore det väl ändå själviskt att inte ta det beslutet. skulle man få 20 miljarder men tacka nej så...

när jag tänker på det så tror jag fan att jag skulle förkorta nåns liv med 1 timme för 20miljarder även om jag inte fick skänka en spänn till välgörenhet. sånt är fult att säga men det vore skenheligt av nån annan att påpeka det imo.

visst känndes det nog skönt för mitt ex att säga det som hon trodde var mest politiskt korrekt när hon mest troligt aldrig skulle presenteras med den dealen. jag undrar bara hur hon hade reagerat om nån kommit fram till henne med lastbil fylld av tusenlappar och sagt "vi har en gubbe i argentina som ligger för döden och..."

undrar hur många jag känner som skulle göra den dealen för 5.000kr? undrar om nån man känner tillomed skulle betala för det? det varken vill eller kommer jag nog få reda på.

nu får det räcka för i natt. som ni märker så mindes jag till slut lösenordet till bloggen (det var "leverpastej" fast baklänges) så nu kan jag fortsätta skriva om...

btw, jobbade en timme för haiti idag som jag läst i tidningarna att man ska göra och nu är hursomhelst haiti skyldig mej 4169kr då jag gjorde ett par dåliga riversyner heads up. skämt å sido så är det jäkla bra att vi ställer upp för varann när sånt där händer.

tjipp tjipp mofo!
Skrivet av mr_suspekt den 22 jan 01:38   |   Redigera

Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer

fel fråga

Anmäl
du skulle frågat om hon hade haft sex med en 100 årig gubbe för 20 millar. jag hade gjort det med t ex Maud Olofsson för 25 000 cash :)
Skriven av highroller den 7 feb 23:38   |   Radera

hahahahaha

Anmäl
klockrent! :)
Skriven av mr_suspekt den 10 feb 02:41   |   Radera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar