Idag har jag inte spelat nan poker alls! Det kanns riktigt skont ska jag fa be att tala om. Det var riktigt riktigt nara att jag foll for frestelsen da en stor fisk satt pa ett bord och donerade men jag lyckades anda halla mej borta. Det ar bara att klappa sej sjalv pa axeln och forsoka njuta over de pengar man slapp tilta bort idag.
Laste nyss ett meddelande jag fatt av en av syrrans kompisar som lat mej bo hos honom da jag var och halsade pa syster samt brorson i goteborg i somras. Han var verkligen hur schysst som helst och jag hoppas att det jag tanker skriva nedanfor mottas som ett tecken pa min uppskattning for hans generositet!
Bakgrund:
Han beskriver sej sjalv som en turneringsspelare som har nagra turneringsklonkar pa meritlistan. Dock sa har han haft svart att fa bankrullen att vaxa mellan de lite sporadiska finalborden, snarare har det gatt at helt fel hall och nu har han fatt nog helt enkelt.
Ok, for det forsta, sluta spela turneringar om du spelar for att utvecklas som pokerspelare!
Sa har ligger det till: dessto djupare stackar dessto mer skicklighet behovs det och turmomentet minskar darfor, vilket de bra spelarna valkomnar.
Tank er att Patrik Antonius ska mota en nyborjare som precis har lart sej grunderna till texas hold em i en heads-up match. Jag ar beradd att satsa alla pengar jag har pa att Patrik skulle vinna om de bada spelarna borjade med 5000 big blinds da herr Antonius skulle kunna utnyttja sin formaga att ta bra beslut mot nyborjaren och nyborjare med storsta sannolikhet skulle fatta valdigt daliga beslut och ga bort sej i stora potter.
Om de bada istallet endast hade 5BB framfor sej sa skulle jag inte satta mer an nagra futtiga kronor pa Patrik da hans motstandare omojligt (forutsatt att han inte lagger sej mer an varannan hand) skulle kunna bega nagra misstag. Du ar redan inne med 20% av stacken da du postar big blind och du gor med storsta sannolikhet inget JATTESTORT misstag om du skulle syna en all in med 23o. Oddsen ar inte helt langt borta.
Hur som helst, kommer du hyfsat langt i en turnering har du allt som oftast endast 15 big blinds framfor dej och du kan inte bega nagra JATTETABBAR, med andra ord, om det inte gar att gora nagra storre misstag sa kan de bra spelarna heller aldrig ha nat storre overtag over dej.
Med sa sma stackar kan du valdigt sallan gora nanting avancerat men det kan du fanimej gora om du har 200BB och du kanner till din motstandares tendenser valdigt bra och vet hur han kommer att reagera pa olika lines du valjer att ta i en hand. Du kan satta en helt annan press pa honom och plotsligt tvinga honom att gora kostsamma misstag.
... det jag ville ha sagt var hur som helst: fokucera pa att lara dej cash games och se turneringar som nat roligt tidsfordriv bara.
Nedanfor har jag klistrat in det foruminlagg jag skrev till nagra som spelade microstakes cash game och som uppenbarligen hade valdiga lackor i sina spel da de bland annat hade borjat kopa in for $2 ist for $4 pa nl$4 da de var trotta pa att bli utdragna i stora potter nar de fick in alla pengar preflop med t.ex. AA mot Q3o.
Hur som helst sa var fragan dom stallde sej "hur ska vi spela pa de absolut lagsta nivaerna?". Folk svarade ofta i stil med att "spela endast AA, KK, QQ, JJ" eller "spela ultratight och bluffa ALDRIG".
Detta blev mitt svar (pa engelska tyvarr):
____________________________________________________
It's obviously fundamentaly wrong to buy in for only 50 big blinds ($2) instead of 100BB ($4) when your opponents are willing to get it in with Q3o against your AA. Think about it like this: your aces will win 87,5% of the times against Q3o. When this situation accures, which I understand it does quite frequently, you want to be able to bet as MUCH money as possible to maximise your expectations, right?
If you play fairly tight and most of the times you get your money in when you are ahead you should want to have as deep stacks as possible. By being results orientated, like you have been up until this point you are seriously damaging you play. So just stop.
So how do we play at microstakes? You play it like you would at any level! You sit down at a good table. If possible you should chose a table where you recognise at least one bad player. Table selection is an important concept in poker, you basically want your opponents to be worse than you are. You want them to be making more mistakes than you are, like calling too much, folding too much or any other flaw that you can think of. An old saying goes something like: "it doesn't matter if you are the 3rd best poker player in the world - if you sit down against the only two people who are better you will still be a losing player!"
So after you have chosen a good table it's time to decide what kind of mistakes your opponent keeps making. It's probably a good idea to play very tight in the beginning and really pay attention to the others at your table. Try to make notes on as many of them as possible! And believe you me, it won't help you to write "fish" as a note. I mean, you see someone push all in without any odds when the other player is clearly commited, you should write something like "over-aggresive, bluffs a lot" and not just "fish".
This is because when you later face this particular opponent in a hand and you have a tough decicion the word "fish" will not help you at all, there are many different ways to be fish! Some fish might be extremely passive and against such an opponent you should of course fold but against the over-aggro fish you are happy to call/raise with any decent hand.
So after say 10 minutes you should try to have notes on most of the players and play them accordingly. This is important: you don't say you are going to play a particular way just because it's micro stakes. You try to find good spots to take the pot away from the ones that are weak tigh (the ones who folds too much) and you only bet for value against the ones that doesn't fold (calls too much). It makes sense, doesn't it?
Promise yourself to never say or think "f*cking calling-station called me down with 2nd pair on all three streets when it was obvious I was representing an over-pair", it's really your own fault if you decied to bluff someone who likes to call too much!
And don't get upset if someone calls the turn without any odds to his gutshot, in the long run you will make money from people calling in those spots. One more thing, you should never try to "force out" drawing hands, if you have the best hand you should want people to put more money in the pot with a worse. Just make sure they dont get the right odds and dont pay them off if the draw hits, and you'll be a winner. Cash game poker is not about protecting your good hands, it's all about getting value out of the worse.
You should also pay attention whenever there is a showdown. You go back to the hand history and see how the hand was played out and you try to see what kind of logic the players had when playing the hand. Did someone slowplay, did someone try to bluff when a "scare card" hit on the turn, did he call with the right odds for his flushdraw, oh so he plays his draws passivly (calling instead of raising) so next time he checkraises me on a drawy flop it is more likely that he has two pair or a set! How much did he continuation bet this time when he had top pair? $.50, hang on, he has been c-beting $.40 every other time, that probably means he was bluffing then! So the next time he only bets $.40 I will raise him even though I don't have a hand and he will probably fold. And so on and so on...
The key to getting good at poker is to devote a lot of time to it and really think about the game. There are no easy solutions, you can't say "you play extremely tight when you play micro stakes", there might definitely be some merit to that concept but just playing extremely tight will not automatically turn you into a winning player and you will defininetly have a hard time when/if you ever move up the stakes! Poker is a game of adjusting to the opponents you play THIS hand at THIS table on THIS street!
gl
____________________________________________________
Nanting jag vill poangtera ar att man aldrig bor tanka att det ar riktiga pengar man spelar med. Sa det spelar egentligen ingen roll vilken niva du spelar, ditt mal borde alltid vara att vinna sa manga big blinds och sa manga buy ins som mojligt. Jag lovar er - blir ni bra pa att vinna manga big blinds samt manga inkop kommer ni inte att behova oroa er for pengar nansin igen om ni har ett hyfsat "bankroll management"!
En sak som jag insag efter att jag postade inlagget ovan var att det later enklare an vad det ar. Jag menar, det ar inte sjalvklart HUR man ska bete sej for att exploatera sina motstandares svagheter. Saken ar den att du maste spela valdigt manga hander for lara dej vilka vapen du ska ta till mot olika motstandare och i vilka situationer du bor ta till dom.
Funderar nu pa att forsoka plita ned lite olika vapen som kan vara anvandbara att ha i din arsenal. Vet inte hur det kommer ga men jag borjar sa far vi se hur det slutar. Kanske kan jag skriva ner nagra och folja upp med flera vid senare tillfallen?
Vapen mot en agressiv spelare:
Ok, du slar dej ned vid ett bord och marker ganska tidigt att det ar en spelare som ar overaggro hur gor du da? Manga faller offer for ett overaggro da dom ger upp alla potter och tanker "hehe, vanta du bara tills jag far AA baby! da ska du minsann fa smaka!".
Denna strategi ar langt ifran optimal da du helt enket ger upp FOR mkt varde och du later honom fa dej bega misstaget att folda FOR mycket, du maste inse att om du synar preflop med en hand som 99 och floppen kommer 23J att du leder sa ofantligt mkt over hans range att du maste syna atminstone tva gator om han ar tillrackligt aggro.
Sag att du synar floppen och turn ar en kung eller ett ess. Snalla tank inte, "fan ocksa nu traffade han ju esset". I helvete han gjorde! Han kommer dock att representera esset och jag skulle definitivt check/syna ett aggro som skjuter da skramselkortet kommer. Om han ar hyfsat kompetent sa skulle jag mkt hellre syna om turn ar en kung an om turn ar en till 3a da trean inte ar ett bra kort for honom att fortsatta bluffa pa.
Alla pokerspelare ar olika och det ar svart (och dumt) att tro att alla over-aggressiva spelare spelar likadant. Vissa sadana har spelare ar bara daliga pokerspelare som skjuter skott pa skott pa skott utan att ta hansyn till alla faktorer som andras under en hand medan andra kan ge upp nar han inser att hans bet inte kommer att fa nan respekt av de andra pa bordet. Hursomhelst, det var ju vapen det skulle handla om:
"Hjaltesynen"
Just nu ar det enklast att fokucera pa den daliga typen av aggros som inte kan lasa av alla nyanser och balansera sina bluffar med tunna vardebetar.
En bra aggressiv spelare hojer med JJ fran knappen. I big blind sitter en till hyfsat bra spelare som ar val medveten om att aggrot ar ute och kor i en massa potter. Genom att aggrot ar bra forstar han att spelaren i big blind vet att han sjalv bluffar ofta och ar beradd att utnyttja sin image for att kunna vardebeta tunnt och fa syn av samre hander.
Aggrot har som sagt JJ och hojer fran knappen. Small blind lagger och big blind synar. Floppen kommer 45T.
Big blind checkar och knappen betar naturligtvis ut. Big blind synar.
Turn ar K och big blind checkar. Det ar har det intressanta kommer in! En bra aggresiv spelare skjuter naturligtvis ut igen och vet att hans motstandare inte kommer ge honom credit for att ha en kung och darfor fortsatta syna med 56, 57, 66, 77, 88, 99, 9T, TJ, TQ, samt AT. Alla dessa hander ar relativt troliga i big blinds range och med aggrots image ar sannolikheten ratt stor att han kommer syna minst en gata till.
Den bra spelare inser detta och betar stort for att forsoka "fejk representera" kungen vilket han vet att hans motstandare inte kommer ge honom credit for och darfor syna med hander som ar mkt samre an JJ.
Den daliga spelaren tanker. "Fan, ett overkort, han kanske traffade kungen nu'! Jag checkar!
Vad den daliga spelaren inte inser ar att "HJALTESYNEN" blir ett valdigt effektivt vapen mot honom da han antingen har en valdigt stark hand eller ingenting alls da han betar flera gator. Mot en san spelare gor du ratt i att syna ner valdigt light da han representerar en stark hand da det finns mang manga manga fler kortkombinationer av "ingenting" han kan ha an kombinationer av "starka hander".
Lassas att ni ar big blind i handexemplet ovan. Mot en dalig over-aggressiv spelare gor ni helt ratt i att syna minst en gata till med hander sa pass svaga som 56 (par i femmor med 6a som kicker). Du kanske tanker att "men fan det ar ju sa manga hander som slar mej", men det stammer inte. Han skulle aldrig beta med 66 har. Han skulle aldrig beta med AT eller JJ heller genom att han ar en dalig spelare som ar radd for att ett overkort foll pa turn. Hans vardebets range ar alltsa: 44, 55, 45, TT, alla kungar? samt AA. Den rangen ar garanterat mkt mindre an hans bluffrange som ar alla mojliga pisshander han hojde med fran knappen, vilket ar valdigt manga.
Fan, ursakta jag tror jag gjorde det hela lite for invecklat. Forhoppningsvis lyckas jag anda att presentera konceptet med hjaltesynen. Det hela gar hursomhelst ut pa att vissa motstandare som ar for aggressiva polariserar sin range for mkt da han skjuter flera skott. Antingen har han noten eller ingenting och det finns manga fler kombinationer av ingenting vilket gor att du ibland kan syna ner med ess-hog for att han antingen har exakt en triss eller inget par alls!
Det viktiga att komma ihag innan du gor en san har syn ar att du maste ha valdigt bra koll pa din motstandare och forsta ratt bra hur han tanker. Jag skulle i princip aldrig gora en hjaltesyn tidigt in i en match mot en okand spelare, det ar verkligen inte ett vinnande spel da du inte har en aning om hur din motstandare tanker.
Nu ar jag for trott for att fortsatta mej jag kommer antagligen att fortsatta dar jag slutade nu, imorgon.
Skrivet av mr_suspekt den 10 nov 20:41 | Redigera
Kommentarer
Inlägget har 5 kommentarer Wow... | Anmäl |
| Jag vet inte vad jag ska säga, mycket intressant inlägg och många tänkvärda ord. Tackar å det ödmjukaste för att du tog dig tid att svara på mitt meddelande, du är hjärtligt välkommen åter närhelst du vill. ( ; Men visst, i nästan alla av dina bloggar är det något som slår mig är tänkvärt, men här fanns det mycket. Ska prova några dagar nu att helt strunta i allt vad turneringar och sitngo är, och bara spela cashgame. Ska ägna mycket mer tid än vad jag tidigare gjort åt att analysera mina motståndare, och skriva anteckningar. Jag ska också kolla lite vilken nivå jag ska spela på... Bara en fundering - hur många BB bör man som minimum/rekommenderat ha i bankrullen för att spela på ett visst bord? Har också sett att du skriver mycket i stil med "$600NLHE" - vad innebär detta exakt, är det maxinköp du snackar om då, eller minimum, eller..? Har slagits av tanken både en och tre gånger... Nåväl, jag återkommer med lite mer kött på benen inom några dagar. TACK!! (och lycka till fortsättningsvis förresten, bra jobbat med en pokerfri dag! Du kan om du vill! Jag håller tummarna för dig) | |
| Skriven av Kompromissen den 11 nov 01:02 | Radera | |
skönt | Anmäl |
| det är bra med paus svårt att ta men det gör nytta, oftast när man kommer tillbaka efter den så går det hela annorlunda ( på ett bra sätt ) så försök köra på med paus,, NL= No limit 600 är maxinköpet troligtvis på blindsen 3 6,, HE= heads up= man mot man,, VILKA kunskaper man sitter inne på haha | |
| Skriven av Girre11 den 11 nov 02:32 | Radera | |
Mycket bra inlägg | Anmäl |
| och jag fick en gratis lektion på NLH. Tack. MVH/HasseY | |
| Skriven av Hasse Y den 11 nov 11:24 | Radera | |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar