måndag 1 augusti 2011

Fortsattning pa gardagens strategi-inlagg (2008 11 nov 22:06)

Jag vill poangtera att mkt av det jag skrev i mitt forra inlagg mest bara var till for att inspirera och inte saga att "sa har ska ni tanka" eller "sa har ligger det till". Jag har sjalv fallit i fallan att bara blint folja nan pokerspelare som jag sett upp till och mer eller mindre kopierat hans spel utan att egentligen forsta varfor.

Min filosofi nu for tiden ar att texas hold em ar tillrakligt nyanserat for att alla ska kunna ha olika optimala spelstilar... typ. Det finns dom pa den absoluta toppen av holdemberget som har valdigt olika spelstilar, alla ar fruktansvart framgangsrika men vissa valjer att vara mer aggressiva/passiva straightforward/luriga i olika situationer. Vilken spelstil passar just dej och din personlighet?

Ar du en lugn och lite passivare manniska kanske du kan sikta in dej mer pa att hitta situationer da du kan tjana pengar pa att ta passivare lines mot aggressiva spelare som kommer bluffa for mkt? Ar du en mer otalig person som gillar att sticka ut hakan sa kanske du kommer hitta situationer da din motstandare maste vika sej for ditt bombande. Jag vet inte om man valjer riktigt, och jag vet sjalv inte riktigt vilken som ar min stil? Jag tror att mitt standardlage ar aggrofisk men jag hoppas att jag kan anpassa mej valdigt bra efter min motstandares tendenser.

Jag tror iofs att det har varit valdigt nyttigt for mej att just kopiera andra spelares stilar da jag har fatt en bredare insikt i hur man kan exploatera olika spelartyper.

For att ga tillbaka till foregaende inlagg igen sa vill jag ocksa poangtera att man maste vara forsiktig med att fa in mkt i pengar i potterna om man har en svag hand. Pottkontroll och att kunna manipulerar pottstorleken efter styrkan pa din hand ar viktiga kunskaper som du iaf maste forsta om du vill bli en vinnare. Om du har som standardspel att alltid syna bort hela stacken med ess-hog da motstandaren representerar en valdigt smal range (som t.ex. ett set pa K94-floppen) kommer du definitivt att fa problem.

Det dar hjaltesynskonceptet var mest bara till for att oppna ogonen pa folk som tidigare kanske aldrig ens tankt tanken pa att gora nat liknande. Det jag ville ha sagt ar att det i vissa situationer finns valdigt mkt varde att hamta om du vagar ga pa din magkansla och "hand reading abilities".

Aja skit samma.

Har ar fortsattningen pa inlagget jag postade igar:

Ok, har ar flera vapen du kan ha anvandning av mot over-aggressiva spelare.

Bluffinducaren:

Manga aggressiva spelare blir som tokiga om du visar svaghet. ...Sa visa svaghet nar du har en hand som du vill spela vidare med! Genialiskt. Fragan ar bara hur du visar svaghet?

Att checka ar val det forsta som man tanker pa nar det kommer till att visa svaghet. Men ibland kan det finnas annu battre alternativ.

En lojligt liten "stoppbet" ar nog min favorit anda. Denna bet tillampar jag da jag tror att min motstandare tanker ge upp och jag vill ge honom annu en anledning att slanga bort sina pengar i min rikting. En klassiker ar att checka med typ AT pa A94 och syna hans satsning. Turn ar J och du checkar. Han betar. Du synar. Rivern ar typ en till knekt sa att bradan nu ar A94JJ. Aven den mest aggressiva motstandaren skulle i det har laget ge upp, jag menar vad fan tror han att du har synat tva gator med egentligen?? Om jag checkar har sa kommer han definitivt att ha anledning att tro att monstret fran de tva tidigare gatorna ska upprepas.

Darfor kan det vara bra att ge honom en lite ny, annorlunda och spannande situation: du betar rakt in i honom! Du betar inte 2/3-pott inte ens 1/2-pott utan kanske 1/20-pott! Nu kommer han att bli frustrerad, konfunderad och nyfiken pa vad som skulle kunna handa om man slar om med en pottbet! Du trappar honom som Phil Hellmuth hade kallat det!

En strategi som jag pratade om lite tidigare var den om att reraisa preflop med Ax och checka om du traffar esset da din hand ser ut som ett pocketpar under ess. Har kommer lite mer ideer kring det konceptet:

(fortfarande innom "Bluffinducar" kapitlet)

Om din over-aggressiva motstandare inte an har kommit pa att han kan 4beta (re-reraisa) preflop sa tycker jag om att 3beta hans oppningshojningar med tva hoga kort, typ KT eller QJ. Dessa hander har valdigt stor potential mot aggrofiskar da t.ex. KT har stor chans att traffa ett par som du ar beradd stacka av honom med.

Anledningen till att du valjer att 3beta och pa sa satt gora potten stor preflop ar for att du vet att du kommer att stacka av honom light och du vill slippa bega ett stort misstag da du gor exakt det. Sag att du har KT pa T64 floppen och du far in 150BB om det ar en limpad pott sa begar du faktiskt ett misstag, aven fast han ar en aggrofisk (det finns naturligtvis undantag men som regel ar det sa)! Om du a andra sidan har byggt upp potten med en 3bet sa ar det fritt fram att fa in stacken och inte oroa dej det minsta.

Sag att jag 3betar hans button-satsning med QJ, han synar, och floppen kommer typ Q93 sa skulle jag definitivt checka och lata honom ga bort sej, om floppen kommer KQ5 skulle jag antagligen checksyna bort alla mina pengar anda, om potten var tillrackligt stor preflop.

De ganger du totalmissar sa skulle jag ibland bara ge upp och ibland checkraisa honom som bluff. Sag att floppen kommer K64 t.ex. Du checkar och han betar ut $50 in i $60-potten. En check/raise till kanske $109 har later ratt sexig i mina oron. Risk reward-ratio't ar valdigt fint da du riskerar 109 for att vinna 110 och i hans ogon kommer din line sakert se ratt farlig ut och han kommer ofta ge dej respekt och lagga sej. Visst sa har du kanske ofta bast hand med Q-hog men handen blir sa enkel att spela om du check/raisar honom har och bara ger upp om han synar eller slar om igen! Om du ska borja syna ner har med dam-hog har sa finns det i min varld en ganska stor kansla av att du potentiellt kan bega ett stort misstag da han bluffar med ess-hog eller for for sej att du har typ JJ och han fortsatter bluffa trots att han kanske traffar ett litet par pa turn och river.

Det dar med att checka om du traffar samt check/raisa om du missar ar del i konceptet: "spela dina starka hander som du tror din motstandare tror att du spelar dina svaga hander och vice versa".

En till sak. Sag att du oppnar med AK fran tidig position och en aggressiv spelare synar bakom dej. Floppen kommer A72r. Varfor ska du beta ut har, vilka hander kan han egentligen betala av dej med? Visst kan han ha ett samre ess men majoriteten av hans range for att syna dej preflop innehaller inga ess och genom att det inte finns nagra drag dar ute sa kommer du inte att kunna fa sa mkt betalt med din fina traff. Han maste dessutom ge dej ratt mkt cred da du oppnar fran tidig position och c-betar pa den floppen. Om du inte misstanker att han ar typen som ofta floatar sa bor du nog checka har! Om han a andra sidan gillar att floata sa finns det antagligen mkt varde i att ta den har linen:

Beta floppen, han floatar
Checka turn, han betar helt tom, du synar
Ok, du synade turn sa du har antagligen nat ratt bra tanker han.
Prova darfor att slanga ut den lomska "fejkstoppbeten" som plotsligt blaser hopp in i hans fantasi om att du har KK och han kan vinna potten bara han betar tillrackligt hart!

fortsattning foljer...

en sak till bara. den lilla "fejkstoppbeten" funkar aven (om inte tillomed battre) i position an ur position. Om din aggressiva motstandare har gett upp hoppet om att fa bluffa bort dej sa ge honom en sista chans genom att beta endast ett par big blinds in i bamsepotten pa rivern och kanske kanske kanske kommer han att falla for grupptrycket och slanga in annu mer deg i potten!
Skrivet av mr_suspekt den 11 nov 22:06   |   Redigera

Kommentarer

Inlägget har 3 kommentarer

Inte CB med AK pa A72

Anmäl
Skitbra inlägg, läste båda. "Fejkstoppbeten" är ju så härlig, FI får sitta där o stirra på en 12$ bet in i 180$ potten med 6-hög o våndas. Det roliga är ju att man kan faktiskt balansera detta med att göra en 12$ bet in i en 180$ pot med ett 6-högt missat drag då det finns en liten chans att FI har ett 9-högt missat drag.
Skriven av VONDUR den 12 nov 11:57   |   Radera

justja, AK på A72 var det.

Anmäl
Tycker denna kräver lite förklaring. Först så går hela argumentet med att inte CB'a totalt bort om FI är en fisk som man har sett spelar alla Ax, vilket är nåt som många fiskar gör. Då handlar det istället om att få in 3 tunga bets på flop turn o river. Jag förstår dock att dina inlägg främst är inriktade på hantering av bra motståndare och du är såklart medveten om detta. Tänkte bara klargöra detta då jag fick intrycket att inläggen var riktade till dinsyrraskompissomharslutatspelatturneringarovillebörjamedcashgamesellerandranolimitholdemcashgamesnybörjare.
Skriven av VONDUR den 12 nov 12:13   |   Radera

fan jag var visst tvungen att kopiera din kommentar och

Anmäl
klistra in i notepad for att lasa allt, javla pissblogg. Sa har ar det iaf angaende AK pa A72: "hjaltesynen" samt "bluffinducaren" ar vapen mot en motstandare som ar overaggressiv! Jag vet inte om det framgick riktigt men sa var tanken iaf. Om han ar loose-aggro sa kommer majoriteten av hans range inte traffa pa A72 och om han inte ar den typen som floatar sa gor du bast i att checka floppen, tror jag. Standard ar antagligen att c-beta mot typ alla andra typer av motstandare som inte kommer att borja bluffa vid forsta basta lage. Det som jag har skrivit de senaste dagarna kanske inte har varit det optimala att skriva som rad till nan som ar lite ny pa cashgames men jag ville inte skriva nat i stil med "vardebeta dina starka hander hart och forsok inte bluffa sa mkt" vilket antagligen ar ett bra tips generelt pa de lagre nivaerna men om man vill bli bra pa poker maste man vaga tanka kreativt. Jag ogillar brian townsend for sattet han har forsokt lara ut poker pa cardrunners. "Du maste spela sa har, du far aldrig gora sa har... bla bla bla". Han verkade endast forsoka tappa till lackor som generella fiskar har och helt enkelt hamma kreativt tankande.
Skriven av mr_suspekt den 12 nov 19:51   |   Radera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar