måndag 1 augusti 2011

Ett langt javla strategi-inlagg! (2008 15 okt 21:53)

(jag var ratt trott i huvudet nar jag skrev det har sa jag vet inte riktigt om jag kan sta for allt som jag skrivit nedanfor men forhoppningsvis sa ar det nan som far ut nat av det.)

Jag har den senaste tiden borjat spela helt annorlunda mot vad jag gjorde forut. Jag har bland annat blivit mkt passivare postflop. Jag har slutat spela med pokertracker samt poker aceHUD sa jag vet inte exakt hur mkt min stil har forandrats men om jag c-betade runt 85% forut sa skulle jag tippa pa att jag ar nere pa 55% nu for tiden.

Det ar just mitt floppspel som har forandrats mest. De flesta gangerna jag later bli att c-beta sa ar det for att jag har en svag hand och jag inser att ingen samre hand kommer att syna. Andra ganger checkar jag KQ pa K83 for att induca nan att bluffa flera gator da min hand aldrig se ut som ett par i kungar. Andra ganger checkar jag ett riktigt monster for att checkraisa och stacka av nan som har toppar. Andra ganger checkar jag nat piss for att checkraisebluffa om jag tror att min motstandares inte-sa-starka-hand ar starkare an min. Min check-range ar forhoppningsvis valdigt bra "balancerad" med andra ord.

Sag att jag har hojt med A5 och floppen kommer T65 med tva spader och jag sitter ur position. Varfor ska jag c-beta har? Visst sa skyddar jag min hand mot tva random overkort men jag gillar inte ideen om att "forsvara" hander, ar det verkligen optimalt att tanka sa?

Om vi bada checkar och turn ar ruter J sa kan jag beta och fa syn av en himla massa drag som jag leder stort over men som pa floppen sakert hade runt 40% equity. Och om jag betar har och far en syn kan jag med gladje check/syna en blank river da min hand endast forlorar mot en knekt men vinner over alla missade drag (han betar val knappast med par i sexor eller t.ex. pocket attor?). Checkar jag floppen har jag dessutom inducat honom att bluffa och jag kan med gott samvete syna iaf floppen och utvardera senare gators actions.

Igar t.ex. vann jag en fin pott da jag hojde med 53s fran sen-mittenposition och fick syn av knappen samt big blind. Floppen kommer Q75 och big blind checkar till mej. Ok, vad hander om jag betar har? Visst kan jag fa syn av 86 som jag for tillfallet leder over men som anda har bra equity med oppen stege samt overkort. De andra handerna som kan syna leder over mej och jag har max 5 outs.  Potten ar inte stor och jag kanner inte for att forsoka forsvara den mot mojliga overkort pa turn.

Sa, vad hander om jag checkar? Knappen ar en ratt aggresiv spelare som dessutom kan lasa hander hyfsat bra, vad ar chansen att han kommer forsoka sno potten da ingen har visat styrka? Ratt stor! Vad ar oddsen att han ar tillrackligt vass for att kunna vardebeta typ QJ hart pa tre gator? Ratt liten! Sa varfor inte checka och ge honom chansen att gora bort sej. Min hand ar uppenbarligen samre an par i damer och om jag bara synar en bet fran knappen sa ser min hand verkligen ut som ett lagre pocketpar eller kanske AK som inte kommer kunna spela vidare om knappen betar turn eller river, atminstone inte badeock!

Jag checkar darfor och knappen betar exakt pott. Mums, han har gatt rakt i fallan och jag har trappat honom med mitt bottenpar! Big blind lagger sej och jag synar.

Turn ar spader kung vilket ger bordet tva spader. Jag checkar och hoppas att han fortsatter beta starkt vilket han aldrig skulle gora med par i damer som han reppade pa floppen. Till min forargelse checkar han! Fan, det skulle han verkligen gjort med damen, jag kan vara slagen har.

Rivern ar klover 2. Jag checkar och han betar 5/6 pott! Nu blev det plotsligt ett tufft beslut. Vad fan kan han ha? Hela hans line kanns mkt mindre bluffig da han checkade turn. Men kan han inte ha haft nan typ av drag och bara tagit ett gratiskort pa turn? Han kanske har tva spader pa handen och inser att han nu har en chans att fa bast hand men checkar da han inte vill riskera att bli checkraisad. Han kan ha en hand som JT, J9, T9 som gett upp och bara vill se om halpipan sitter pa rivern men efter att jag checkat pa rivern insett att jag varken har en kung eller en dam och inte borde syna en stor bet. Hans valdigt kraftiga riverbet kanns anda inte som en vardebet da jag uppenbarligen har en valdigt svag hand.

Jag synar och han visar endast upp spader ess och muckar sedan handen efter att jag lagt upp min 53:a. Den har potten ar exempel pa varfor det kan vara mkt battre att vara passiv pa floppen!

Snalla forsta att den har handen samt det har tanket verkligen kan straffa sej mot en riktigt vass motstandare som hajar vad du haller pa med! Om han inser att du ar en tankande spelare sa kan han fa for sej att beta toppar overdrivet starkt da han vet att han leder samt att han vet att han reppar en mkt mindre range och darfor forvantar sej att ofta fa syn av en bluff-fangare. Dessa spelare finns det dock inte gott om idagens lage, iaf inte pa de nivaerna jag spelar!


Hoppas det har duger Hayden!
Skrivet av mr_suspekt den 15 okt 21:53   |   Redigera

Kommentarer

Inlägget har 3 kommentarer

Hahaha!

Anmäl
Jo, det var mycket intressant! Tre koppar kaffe gick det åt till det här inlägget, det kan ju inte bara läsas upp o ner, det e jag för trög för :) Har läst fram o tillbaka o tror jag har fått in dina tankar ordentligt o visst, det e ju hur intressant som helst! Spelar ju lågt nu men att lära sig om nivåerna över en e ju det som pushar en framåt. Att lära sig tänka, diskutera o skapa på en nivå över ens konkurrenter. Tack mr_Suspekt, jag e nöjd! :)
Skriven av Hayden_Zeke den 16 okt 17:47   |   Radera

Tills vidare...

Anmäl
... vill säga då... :)
Skriven av Hayden_Zeke den 16 okt 17:48   |   Radera

detta kan appliceras till alla nivaer

Anmäl
det finns dom som hugger pa svaghet pa micros ocksa! Iofs sa tror jag att man ska c-beta oftar ju lagre man spelar men det kan vara vart att tanka pa vad en check kan astakomma!
Skriven av mr_suspekt den 17 okt 11:38   |   Radera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar