Under de två sega månaderna tappade jag mycket av självförtroendet och var tvungen att lägga en massa timmar på att analysera och slipa på mitt spel. Jag provade lite olika strategier och bröt ner mitt spel till grunden och byggde upp det igen och nu spelar nog jag bättre poker än vad jag någonsin gjort tidigare.
Fyllde förresten år idag så morsan, syrran och mormor var och hälsade på. Det var skittrevligt. Men nog om det nu.
Var hemma hos en polare idag och såg på film - "Lucky You" hette den och var helt ok faktiskt, det var sköna pokerscener i den som för en gångs skull var hyfsat trovärdiga. Annars brukar det alltid vara nån som sitter på fyrtal i ess och får pisk av en royal flush men i den här rullen "hero callar" t.ex. huvudpersonen en spelares all in på rivern med 23s och träff på 3:an och vinner så klart.
Har spelat 391 händer idag (+$372) varav hälften var på $1/2. Jag är hyfsat nöjd med hur jag spelade, minst en dålig river-syn blev det idag dock men man kan ju inte alltid ha rätt heller.
På det första bordet jag satt på så fick jag tidigt några bra starthänder och raisade hejvilt preflop. Efter det så fortsatte jag att ta kommandot över bordet och lyckades tömma två spelare på pengar. Plötsligt drog alla spelare från bordet - utom en. Här gör jag ett fatalt misstag! Jag får hybris (eller vad fan det heter) och bestämmer mej för att jag ska skrämma bort även honom från bordet och börjar attackera hans blinds och spelar väldigt aggressivt postflopp också. Jag tror att jag är så jävla duktig och blir helt enkelt irriterad över att han fortfarande vågar spela heads up mot mej, vem fan tror han att han är egentligen?!
Han har tidigare spelat ganska tight och passivt men plötsligt re-raisar han mej preflop. Jag har A9o och funderar på om det är värt att spela vidare. Men genom att det är den första handen han "3-betar" preflop så ger jag honom credit för en range som krossar min A9.
Två händer senare sitter jag på knappen igen och raisar som vanligt upp till $3,50 denna gång med A6o och för andra gången på rad så 3-betar han upp till $11. Han har totalt $110 och jag täcker honom. Nu jävlar är kukmätartvälingen igång tänker jag för mej själv och synar (tanken är att stacka av honom om jag får en hyfsad träff).
Flopp: JJ6 (två klöver)
Han betar $16 in i potten på $22 och jag synar med min monsterträff (hehe)!
Turn: JJ6 4 (nu är det två klöver och två spader på bordet, antagligen helt oväsentligt dock).
Nu betar han ut $33 och potten ligger på $54. Shit pommes, jag trodde verkligen att han skulle checka på turn och jag hade antagligen "floatat" honom helt tom (i position) på den floppen för att försöka sno potten efter att han checkat turn. Men nu betar han ut igen och säger klart och tydligt - "jag har minst QQ, jag re-raisade ju dej tillomed preflop".
Har han mej slagen här har jag i bästa fall 5outs eller drar dött. Allt han har gjort i den här handen pekar mot att han har en stark hand och jag har (genom min aggro-image) i princip noll fold-equity om jag är slagen.
Men nånstans inom mej tänker jag bara -"han vägrar låta sej tuktas och försöker bara att spela tillbaka mot mej".
Och med 1 argument vs 100 argument ställer jag honom ändå för hans sista $50 och som tur är så lägger han sej. Dåligt spel av mej ändå och jag lämnar bordet då jag inser att det är meningslöst och oekonomiskt att bara försöka hävda sej.
Var inne på en annan spelares blogg här på expressen.se och tyckte till om hur man bör spela AK egentligen. Idag kom ett tydligt exempel på hur jag tycker att man bör spela just AK:
** Game ID 1601801158 starting - 2007-09-09 01:26:16
** Ingvar [Hold 'em] (1.00|2.00 No Limit - Cash Game) Real Money
- DTwenty sitting in seat 1 with $20.86
- qqqoooqqq sitting in seat 2 with $197.00
- mr_suspekt sitting in seat 4 with $341.82 [Dealer]
- ribberfors sitting in seat 5 with $233.00
- matti5as sitting in seat 6 with $200.00
ribberfors posted the small blind - $1.00
matti5as posted the big blind - $2.00
** Dealing card to mr_suspekt: King of Diamonds, Ace of Diamonds
DTwenty folded
qqqoooqqq folded
mr_suspekt raised - $8.00
ribberfors raised - $40.00matti5as folded
mr_suspekt raised - $183.00
ribberfors folded
mr_suspekt mucks:
mr_suspekt wins $225.00 from the main pot
End of game 1601801158
Poängen är att jag bara är krossad av EN hand: AA och har ett 30/70-läge mot KK. Alla andra händer har jag antingen dominerade eller så är det en coinflip. Tjusningen med att spela AK så här aggressivt preflop är att jag skrämmer bort de flesta händer som jag är 50/50 mot och tar hem potten på en gång, jag tror tillomed att många slänger QQ i ribberfors situation vilket gör att alla gånger min motspelare inte har AA väger upp mot den gången han just sitter med raketerna (och då kommer jag ändå att dra ut honom på nåt lustigt sätt, så skyll er själva om ni synar mej!).
snälla kommentera gärna det jag skriver. om ni tycker att jag tänker fel i några (eller alla) situationer så vill jag höra det så jag kan utvecklas och bli bättre.
tjoo!
Skrivet av mr_suspekt den 9 sep 01:13 | Redigera
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar