tog med laptopen till en polare och grajndade lite idag. kännde mej inte särskilt fokuserad och då ska man väl egentligen inte spela alls men jag tyckte att det räckte med att köra färre bord samtidigt dvs två istället för tre som verkar ha blivit standard för mej.
spelade totalt endast 559 händer och plussade $322 på $.50/1 vilket är väldigt bra på så få händer. jag började dessutom med att förlora ett inköp med ett öppet färgstegedrag mot ett högre färgdrag, all in på floppen, sådana händer går naturligtvis inte att komma undan ifrån. sen var det en till hand i början av sessionen där vi var två som floppade triss (han med bättre kicker) men då blev jag bara av med ett halvt inköp då han envisades med att slowspela hela vägen och bara dubbla min bet på rivern.
efter dessa två fadäser vände det helt och jag gjorde inga större misstag kändes det som. istället gjorde jag flertalet bra syner med ess högt då jag trodde den andra var helt tom. sen valde jag även att slowa/hålla potten nere mot rätt spelare (bluffbenägna aggros endast) i några händer där jag träffat toppar för att låta dem bluffa bort sej. det är inte alls ofta som jag slowspelar överhuvudtaget men ibland så dyker det upp situationer då det är onödigt att visa styrka på en gång. Ofta är det situationer där du antagligen leder stort eller ligger under stort - där motståndaren, om han ligger under, antingen drar dött eller endast har max 2-4 outs.
ett exempel är om du raisar upp med A3s från knappen och endast får syn av BB. floppen kommer A99r och han checkar till dej. i det här läget är det fullständigt meningslöst att beta ut då du bara får syn av en bättre hand eller blir bluff-check/raisad och det kostar dej hela stacken att syna ner om han forsätter beta på turn och river vilket kan vara lite jobbigt.
om du istället väljer att checka på floppen händer två saker: dels håller du nere potten avsevärt genom att hoppa över en satsningsrunda vilket du borde vilja med en sådan medioker hand och dels ger du din motståndare en chans att försöka bluffa bort dej från potten. en bra agressiv spelare kommer med stor sannolikhet att försöka sno potten från dej då du representerar en svagare hand än par i ess, t.ex JJ eller KQ och antagligen får problem med att syna en stark bet på både turn och river.
Situationen förändras totalt om du istället sitter med AK och inte A3 då du med AK kan bli synad hela vägen av sämre händer så som AQ/J/T eller vilket ess som helst om det är en syn-glad spelare.
Nedan är ett sådant typ av spel där jag visserligen har AK men väljer att checka på floppen i position ändå. Min poäng blir tydlig om ni lägger märke till min motståndares hand vid showdown:
** Game ID 1598501636 starting - 2007-09-07 12:23:54
** Harvest [Hold 'em] (0.50|1.00 No Limit - Cash Game) Real Money
- mr_suspekt sitting in seat 2 with $140.07
- Don_Enriqe sitting in seat 3 with $46.88
- jamppa76 sitting in seat 4 with $115.37
- Donkey_Shot sitting in seat 5 with $186.90 [Dealer]
- meatbun sitting in seat 6 with $399.58
meatbun posted the small blind - $0.50
mr_suspekt posted the big blind - $1.00
** Dealing card to mr_suspekt: King of Clubs, Ace of Clubs
Don_Enriqe folded
jamppa76 folded
Donkey_Shot folded
meatbun raised - $3.50
mr_suspekt raised - $11.00
meatbun called - $11.00
** Dealing the flop: King of Spades, Jack of Diamonds, Jack of Hearts
meatbun checked
mr_suspekt checked
** Dealing the turn: 9 of Spades
meatbun bet - $18.00
mr_suspekt called - $18.00
** Dealing the river: Jack of Clubs
meatbun bet - $25.00
mr_suspekt called - $25.00
meatbun shows: 8 of Clubs, 6 of Clubs
mr_suspekt shows: King of Clubs, Ace of Clubs
mr_suspekt wins $105.00 from the main pot
End of game 1598501636 (ska fixa en "hand converter" snart så det blir lättare att se vad som händer i spelet).
anledningen att jag bara synar hans halvpottbet med nötkåken på rivern är att jag ändå inte kommer att få syn av en sämre hand + att han faktiskt kan ha fyrtal i knektar. jag gillar att värdebeta thin men det här kändes inte som rätt läge.
jag har på senare tid slipat mycket på mitt spel och har kommit fram till att jag bör beta/raisa/folda mer och syna mindre men idag tjänade jag dock mest pengar på att spela lite mer passivt mot bluffbenägna spelare.
vaknade för övrigt vid 1:30 i natt så jag börjar bli skapligt trött nu, orkar inte läsa igenom det jag skrivit så om det är osammanhängande och rörigt ber jag om ursäkt.
god natt!
Skrivet av mr_suspekt den 7 sep 17:37 | Redigera
Kommentarer
Inlägget har 2 kommentarer Salta löv. | Anmäl |
| Det är en mycket nöjsam (korrekt) analys att ta del utav. Jag inbillar mig att det märks att du växt som spelare. Jag väntar nu med spänning på handkonverteraren. Hur ställer du dig till 10Q på turn eller bet på färgdrag? Syftar då på Meatbun naturligvis. | |
| Skriven av Mr_Kanalje den 7 sep 18:24 | Radera | |
vad kul med en kommentar! | Anmäl |
| Tackar. "Hur ställer du dig till 10Q på turn eller bet på färgdrag?" Visst finns QT och färgdraget i hans range men det utgör bara en liten del av hans totala range som jag tror mest består utav pocketpar 22-QQ, suited connectors samt AT/K KJ/Q. de enda kombinationerna som jag förlora värde mot genom att spela så där passivt är QT, KQ samt ett färgdrag som antagligen kommer syna om jag slår om på turn men mitt passiva spel är därimot lönsamt mot alla andra händer (vilka utgör en stor majoritet av hans range) som han antingen leder stort med eller i princip drar dött med. mitt passiva spel är dessutom lönsamt mot de händer som slår mej: AA, AJ, KJ, QJ samt TJ genom att jag inte tänker släppa den här potten - med den träffen - mot den agressiva motståndaren och därigenom håller förlusten nere. Mitt spel är alltså lönsamt vs majoriteten av de händer han kan tänkas ha! ps. checkar han på turn till mej så betar jag naturligtvis ut samt värdebetar rivern. Är han tillräckligt aggressiv synar jag dessutom om han slår om på turn då han inte troligtvis skulle checka en hand som slår min på både flop och turn samt att det är svårt att komma undan från toppar/topkicker i en re-raisad pot. | |
| Skriven av mr_suspekt den 7 sep 18:02 | Radera | |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar