Nar man lar sej spela texas holdem sa lar man sej forhoppningsvis ratt snabbt att toppar inte alltid ar noten och att det kan vara valdigt kostsamt att tro det. Om man daremot ska ge sej i kast med heads up sa far man omvardera igen och inse hur ovanligt det ar att din motstandares hand slar just toppar.
Toppar = notkaka heads up
Hur som helst...
Blinds are now $10/$20
Button is at seat 2
Seat 1: mr_suspekt - $3,017
Seat 2: XXX - $1,939
Moving Button to seat 1
mrsuspekt posts small blind ($10)
XXX posts big blind ($20)
Shuffling Deck
Dealing Cards
Dealing [7d As] to mrsuspekt
mr_suspekt raises to $60
XXX calls $60
Dealing Flop [7c 3h 2h]
XXX checks
mr_suspekt bets $80
XXX raises to $225
mr_suspekt calls $225
Dealing Turn [Ac]
XXX checks
mr_suspekt checks
Dealing River [9d]
XXX checks
mr_suspekt bets $695
XXX raises to $1,654 (all-in)
mr_suspekt folds
Taking Rake of $1 from pot 1
XXX doesn't show
XXX wins $1,959
Seat 1: mr_suspekt - $2,037
Seat 2: XXX - $2,918
End Of Hand #607323158
Jag ar egentligen inte stolt over det har lagget. Det finns antagligen en viss risk for att min motstandare gor det har movet helt tom som en random bluff eller att han check hojt mej med A-high pa floppen och check/raisar rivern for varde da han tror att jag vardebetar typ TT lr nat.
Men...
Motstandaren i den har matchen ar en valdigt bra spelare som jag tidigt insag hade gjort markbara justeringar for att ta mina pengar. Jag spelade mot honom kvallen innan och spydde marker hars o tvars och gjorde mitt yttersta for att kora over honom. Hans strategi var darfor att spela passivt och lata mej ga bort mej i den har matchen.
Han utovade potcontroll som fan och de ganger han val bluffade sa gjorde han det sa billigt som mojligt. Min read pa honom var att han inte viille spela nagra stora potter utan att ha stora hander. Min strategi var (i teorien men tyvarr inte i praktiken) att stabba pa alla potter och ge honom cred da han val lyckades fa in mkt deg i mitten av bordet.
Nyckelpotter tidigare i matchen:
Hand 1.
Jag synar hans hojning med K9o fran BB. Flopp: Q93 (tva klover). Jag check/synar en standard bet. Turn klover A. Jag check/synar en 2/3pottbet. Rivern en fjarde klover typ 4. Jag checkar och han ger upp med 78 i ruter.
slutsats, jag har ingen klover vilket betyder att jag ar en callingstation da jag synar turn. Detta i sin tur betyder att han antagligen ar mindre sugen pa att slanga in $1700 pa rivern mot mej med en bluff.
Hand 2.
Jag hojer med 55 fran knappen. han synar och floppen kommer 69Q med tva klover. Han checkar och jag checkar bakom. Turn ar en offsuit 2. Han checkar och jag betar typ 2/3pott, han synar. Direkt efter att han synat far jag en kansla av att han har en 6a eller typ 77 och inget av det miljoner drag som ligger ute. Rivern ar klover A och efter att han checkat bestammer jag mej for att forvandla den handen jag betade for varde pa turn till en bluff. Jag betar darfor 2x-pott. Jag tror att han kan ge mej cred har for att overbeta for varde med any-ace och det blir iaf jobbigt for honom att syna ner med en marginell hand. Han synar och visar AJ. Min read om att han synade med vad han trodde var bast hand pa turn var korrekt men jag trodde inte att han kunde ha ess-hog dar.
slutsats, han tror sej ha bast hand med A-high men c/r inte for det + att han endast synar overbetar med toppar.
Andra hander:
Han checkar monster pa alla mojliga gator ur position med forhoppning om att fa check/raisa mej.
slutsats, han vet att jag ar en bra motstandare att c/r for varde
Han check/raisar 78 pa 556 och ger upp och checkar ner.
slutsats, han c/r med nan form av equity (outs)
Han check/raisar ett fargdrag och skjuter ett skott till pa turn men ger upp pa rivern.
slutsats, aterigen ser vi hur han c/r med equity. Han skjuter dessutom ett till skott med fargdraget vilket skiljer sej fran den aktuella handen dar jag har A7.
Detta ar de mer eller mindre relevanta hander jag kommer pa just nu men jag ar saker pa att det ar fler hander som egentligen ska in i ekvationen.
Sa... nar han check/raisar floppen satter jag honom pa ett fargdrag, 45, eller 22, 33 for floppade set. Enligt den infon jag hade skulle han aldrig checkraisa ett ess har... kanske kanske A4 och A5?
Det ar sa klart mojligt att han skulle check/raisa typ 56, QJ eller nan annan helt tom hand da jag har c-betat for mkt och jag antagligen inte har traffat nat pa den har floppen men enligt vad jag anser att gameflow indikerade sa skulle han aldrig check/hoja med dessa helttomma hander.
Nar esset kommer pa turn sa blir jag inte glad da min relativa handstyrka inte forbattras samtidigt som 45 nu traffar stegen. Jag checkar darfor for att om han bestammer sej for att check/raisa ett fargdrag pa turn sa kan jag komma att folda bast hand vilket jag inte kanner mej sa sugen pa. Planen ar att syna av en bet pa rivern om inte fargdraget sitter.
Rivern ar en helt blank 9a och han checkar igen. Det ligger typ 500 i potten och jag bestammer mej for att overbeta for varde. Jag ar inte helt saker pa vilken hand jag forvantar mej ska syna egentligen men jag tanker inte checka bakom tva gator med top2par, sarskillt inte nar det ar heads up. Anledningen till overbeten ar 3olika saker.
1, jag har en stark hand som jag vill ta max betalt med.
2, jag har redan etablerat att jag kan overbeta som bluff samt med marginella vardehander sa som toppar osv.
3, jag vill minimera risken att han ska sla om med en bluff. (?!) Detta later helt sjukt da man oftast vill induca sin motstandare att gora bort sej och sla om med en bluff men i den har situationen sa tror jag verkligen att risken att han ska sla om med en bluff ar minimal och jag vill inte overtala mej sjalv att syna ett omslag om jag betat typ halvpott och eventuellt inducat en bluff. makes sense?
Chansen att han skulle forsoka check/raisa en hand som slar mina tva par ar gigantisk da han vet att jag har en astronomisk range for att beta efter att han checkat tva gator. Med tanke pa hur stackarna vs. pott-storleken ser ut sa kan jag definitivt se honom forsoka sej pa ytterligare en c/r pa rivern om hans forsta c/r-forsok misslyckades pa turn.
Chansen att han check/raisar en samre hand an min for varde ar minimal. De enda handerna jag kan se honom gora just det med ar exakt A4 eller A5 och jag tror verkligen inte att han skulle stalla med dessa hander utan bara syna av med tanke pa att jag overbetar vilket generellt satt betyder att jag har en polariserad range (noten eller helt tom). Nu sa jag iofs emot mej sjalv med att ha en polariserad range men jag star fast vid att jag tror att han aldrig skulle sla om med endast ett par har.
Det finns en hyfsat mojlig hand han skulle kunna ha har och det ar 79 for rivrat 2par men jag tror att han i princip aldrig skulle c/r med toppar vek kicker da han hade som standard att potcontrolla mot mej.
Jag gick helt enkelt pa kansla. Sa som matchen hade utspelats sa kan jag aldrig tro att han skulle fa for sej att slanga in $1700 pa rivern med ett missat fargdrag. Jag hade antagligen synat om han gjort en minhojning till $1350 da jag tror att han skulle ha kunnat se fordelarna i att spara ett par hundra bakom.
Jag har fler sjal och ideer men dessa var de viktigaste.
Jag tror helt enkelt att han skulle spela 45, 22, 33 (eventuellt 99) exakt sa har och i princip aldrig nan annan hand pa det har sattet.
Hur som helst. Att lagga topp2par i en heads up match ar i mina ogon ett javla high variance-spel trots att det kan verka vara motsatsen. Vad jag menar ar att det ar riskabelt att vara benagen att gora stora laggningar samt stora syner till skillnad fran att ta beslut efter ren o skar handstyrka. Jag far ju valdigt bra odds att syna med mina tvapar och om jag lagger bast hand for ofta sa gor jag ett jattestort misstag. Men jag vill samtidigt se det sa har: om jag kan komma undan med nast bast i den har situationen sa har jag en valdigt stor edge over de flesta spelare jag kommer att mota pa. Det ar lite riskybusiness att overbeta har men jag tror verkligen att det var ett bra spel da jag tror att han kommer att syna mej med samre hander da och da samt att jag lattare kommer undan om jag ar slagen.
Om jag fick spela den har handen igen sa skulle jag dock antagligen ha checkat rivern da hans range mest bara bestar av air samt hander som slar mej men vi spelade pa tva bord samtidigt och jag hade inte riktigt tid att summera all info och agera darefter.
Skrivet av mr_suspekt den 11 dec 13:04 | Redigera
Kommentarer
Inlägget har 7 kommentarer Och... | Anmäl |
| ... om han vet att du vet detta om honom, kan han inte utnyttja detta i en fin pott som denna..? :P Nej då, jag tror du har koll på gubbarna men hade jag loosat runt 13k$ innan denna handen finns inga reads på jorden som skulle stoppa mig från en blixtsyn där. Må så vara att den skulle följas av ett apvrål kombinerat med ett perfekt höjdhopp över balkongräcket... | |
| Skriven av Hayden_Zeke den 11 dec 15:04 | Radera | |
haha | Anmäl |
| :) jag gillar ditt tank har! Jag har dock upptackt att jag inte tiltar nar jag spelar 10/20! Hade detta varit 5/10 hade det blivit apvral+hojdhopp kan jag lova. Aven om detta var en dalig fold just den har gangen sa ar jag anda stolt over att jag lyckades tanka ut allt jag skrivit i detta inlagg pa sa kort tid och komma fram till att en laggning trots allt var pa sin plats. (om du vill sa far du garna lasa om inlagget igen for jag uppdaterade det precis innan du skrev den har kommentaren, tror jag la till en del smaviktiga grejer) | |
| Skriven av mr_suspekt den 11 dec 15:17 | Radera | |
fold | Anmäl |
| måste säga att jag tror du har helt rätt! låter onekligen som ett monster. men det borde vara stegen, för inte slowar han väl 2 gator? | |
| Skriven av HFC den 11 dec 16:51 | Radera | |
Missing poängen | Anmäl |
| Jag tycker det viktigaste av allt detta (förutom att ditt resonemang visar hur mycket du utvecklats) just är att du är kapabel att lägga den handen i slutet av en riktigt dålig session. Kommer ihåg nån hand du visade för mig för länge sen, du lirade 05/1 och betfoldade AA på rivern för vad jag minns som en ganska liten allin raise som i princip aldrig är en bluff och snubben visade just nåt osannolikt missat drag. Anledningen till att du visade den för mig var dock för att du var nöjd med att du KUNDE betfolda i det läget. Jag tycker detta är en förlängning av det konceptet, djupare anledning och resonemang bakom, bättre hand, och du låg en jävla massa back. Kan inte vara fel, även om det skulle varit det just denna gången. | |
| Skriven av VONDUR den 11 dec 17:55 | Radera | |
Fan, tack for era kommentarer! | Anmäl |
| Det varmer. Tog ett uppehall fran pokern igar och planerar att forsoka halla mej borta fran onlinepoker aven idag. Jag mar fortfarande lite illa over att ha forlorat sa stort men det kanns 100ganger battre efter att ha last dessa kommentarer! Sarskillt VONDURs kommentar hjalper en att komma ihag att inte vara for resultatsorienterad utan satta heder i att forsoka ta ratt beslut. | |
| Skriven av mr_suspekt den 12 dec 03:31 | Radera | |
Pokerstovade nyss | Anmäl |
| hans range for att c/r floppen och jag borde ha lagt mej direkt dar ist. Min equity pa en blank turn ar fortfarande inte tillrackligt bra for att ta syn pa floppen. Nu i efterhand sa borjar jag langsamt inse att jag inte spelade sa varst bra i den har matchen. Jag slaskade alldeles for mkt och gav bort varde till hoger och vanster vilket han ska vara javligt tacksam for och jag tanker lara mej nanting av den har matchen innan jag hoppar in i en ny match! Jag tror jag spelade valdigt annorlunda mot vad jag brukar spela bara for att jag visste att han var en bra spelare och det straffade sej. Jag tankte hela tiden en level langre an vad jag borde ha gjort och pa sa satt sa hamnade mitt levlande helt i otakt och han kunde enkelt luta sej tillbaka och se sin formogenhet vaxa. Oh well, man lar sej av sina misstag och det ar bara att bryta ihop och komma igen! | |
| Skriven av mr_suspekt den 12 dec 04:03 | Radera | |
Kan inte säga mer... | Anmäl |
| än att jag tror du är helt rätt i handen och har sten koll på han.. om du nu säger att han bara väntar på läge med sina starka händer för att få in pengarna och när han blfufar så gör han det med minsta möjliga förlust. MKT Fin läggning.. sant är d som du säger att inte många hade kunnat göra denna läggningen. Fin utvärdering. Lycka till! | |
| Skriven av FishSimon den 12 dec 08:18 | Radera | |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar