måndag 1 augusti 2011

trodde att jag hade slutat blogga... (2007 30 dec 04:28)

men vafan.

Är lite småtiltad efter den här handen.

Texas hold 'em NL 10/10kr, 4 spelare

Jag höjer till 40kr från UTG med J5 i ruter. Small blind synar och Big blind höjer till 160kr. Klockan är 3:00 och vi har spelat sen 19:00 typ. Det är 5 minuter innan vi ska sluta och jag får en stark känsla av att Big blind (som är lite speltorsk) squeesar med en marginell hand samt att han möjligtvis bara vill ha lite action innan vi slutar.

Han visade tidigare upp en hand där han bluffade mej i en stor pott och han har höjt runt 75% av potterna preflop så jag är väl medveten om att han inte har AA varje gång.

Jag har runt 9.000 på bordet och han har runt 4.500 så jag tycker mej ha bra implied även med denna skithand.

Jag synar och Small blind lägger sej.

Floppen är J37r

Han betar 330 in i potten på 360 varpå jag synar.

Turn är klöver 6 så att det ligger två klöver ute (jag plockar nu även upp ett hålstegedrag).

Han betar 1.100kr och jag är nu 95% säker på att han inte har nåt, max ett drag.

Jag frågar hur mycket han har kvar och han har runt 2.800 bakom. Jag tänker ställa genom att det är väldigt svårt att ge honom credit för ett överpar då han har varit så loose aggro innan.

"-Jag har ett överpar men jag vill bara checka ner" säger han plötsligt. Men vadihelvete?!

Han darrar lite på rösten, men vad är han egentligen nervös för.

1. Han har <9 outs och vill ha ett gratiskort. It doesn't make sense att han skulle berätta om han hade ett överpar när han samtidigt säger att han är potcommited! Han är en smart spelare så han vet att om jag tror honom kommer jag att kunna spela optimalt mot honom plus att jag har position.

2. Han inser nu plötsligt att han är på väg att spela en 800bigblinds pott mot en bra spelare på en farlig bräda och vill bara hålla potten nere. Hans 3-bet preflop är inte tillräckligt stor för att inte ge mej implied med en massa händer som nu slår honom. Just när han säger det där med överparet så tror jag plötsligt på honom, han låter ärlig och han har aldrig "ljugit" under de många sessioner jag har spelat med honom.

Jag kan inte syna, då blir det exakt samma jävla situation på rivern plus att han kan ha ett drag som jag inte vill ge gratiskort. Jag har investerat 500kr i potten och om jag pushar kostar det 4.000kr. Frågan är om jag har the guts att spela en 800BB pott med par i knektar med 5:a som kicker??? Jag brukar verkligen inte vara rädd för att låta keramiken flöda om jag tror att det är ett vinnande spel men plötsligt känns det jätte jobbigt att riskera så mycket av mina pluspengar (jag växlade in 2.000kr).

Jag sitter och tänker i säkert 4-5minuter och till slut så känns det bara som gröt i huvudet. Jag lägger mej och ångrar på en gång mitt beslut då han ler lite lömskt. På vägen hem berättade han att han hade haft A3 utan klöver.

Nu i efterhand så är det en ganska tydlig push från min sida med tanke på att han inte borde säga så där om han verkligen hade haft ett överpar. Men jag tror att det hade att göra med att jag hade spelat så länge att jag blivit trött i huvudet.

Det som var så äckligt i handen var att den påminde så mycket om Sam Farhas hand mot Jamie Gold på HSP när Jamie lyckades tala ur Farha från att värdebeta sina AA mot Golds KK på rivern. Jag tyckte att Farha gjorde bort sej i den handen men nu vet jag hur det känns. Jag var verkligen på väg att ställa när han sa så där och jag fick en väldigt dålig magkänsla.

Nu fick jag iaf växal ut mina 9.000kr så jag antar att jag inte borde klaga för mycket.

(Har jag någon fold equity om jag ställer och han har QQ? - jag kommer drömma mardrömmar om den där handen hur som helst)





edit: nu kom jag på att jag borde ha synat. Synar jag kan jag ställa på alla knektar, femmor, fyror samt klöver som kommer på rivern (jag har inga klöver men om jag synar turn och ställer då färgen kommer kan han inte syna med QQ). Checkar jag finns dessutom chansen att han ger upp om han bluffar och jag vinner potten. Jag trodde verkligen att en syn var det sämsta alternativet men nu tror jag ändå att det hade varit det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar