måndag 1 augusti 2011

bloggen far radda mej, aterigen... (2009 12 jan 06:38)

Har typ bott hemma hos en polare i sverige i nan vecka nu. Det betyder att jag inte har kunnat sla pa saker i min omgivning da pokern har gatt piss vilket i sin tur har lett till jag inte fatt utlopp for min tilt och helt enkelt svalt allt innom mej.

Forst av allt vill jag nu erkanna nat jag innan inte varit 100% saker pa men som nu har blivit helt uppenbart for mej - jag ar en tiltapa. En tiltapa ar ett djur som i sina basta stunder kan utnyttja sin otroligt emotionella laggning till sin fordel men som samtidigt under de mindre bra stunderna fullstandigt tappar all kontroll och sjalvbeharskning.

Nar det gar riktigt daligt for tiltapan sa forsvinner allt logiskt tankande och det enda som finns kvar i huvudet pa den ar ett behov av att gora dumheter. Tiltapan i sitt ondskefullaste tillstand ar lyckligtvis ett ganska sa sallsynt djur och det ar inte ofta den javulen vagar sej i deen formen fram men nar han val gor det sa kostar det... da ar han dyr i drift den fan.

Helt arligt sa hann han inte gora sa mkt skada just den har gangen. (Jag vann tillomed $30 pa att openpusha Q8o fran utg+1 pa nl$2k). Men efter han forsvann sa lamnade han mej kvar i chocktillstand. Mitt kreativa tankande ar sargat och jag var tvungen att ta en pokerfri dag idag da jag inte kunde tanka langre an vad pannbenet rackte.

Nar man har spelat poker pa helttid nagra ar sa lar man sej kanna igen dessa sinnestillstand hos sej sjalv. Man kanner sej inte tiltad. Man ar inte forbannad langre, allt ar forlatet och glomt tanker man men anda kan man inte spela pa full kapacitet. Alla situationer blir "standard" och varje inkop som rinner ivag till nan ny regfisk skylls pa otur och varians. Det ar svart att forsta att man spelar daligt, det ar namligen oftast valdigt subtila saker man gor fel.

Jag tycker arligt talat att jag HAR spelt bra poker de senaste dagarna men det var en hand jag spelade som avslojade mej sjalv... for mej sjalv.

NL$2k. UTG som ar en valdigt bra spelare hojer preflop. Jag synar med KQ i spader fran mittposition. Floppen kommer 27T med tva spader. Han c-betar och jag hojer. "Standard"... Hade jag varit vaken och spelat med sjalvfortroende sa hade jag bara synat hans bet i position med tva overkort samt nastnotfargdraget.

Min tankegang nu var typ "jag har en hand jag vill gambla med, let's do this". Det jag borde ha tankt pa var att om jag bara synar med den handen sa kan jag verkligen gora livet surt for den stackarn. Far jag in sasen har pa floppen sa drar jag inte sa javla bra som jag kanske kan fa for mej. Om jag ist synar sa har jag tva overkort som han kommer att skjuta ett eller tva bluffskott pa om dom lyckas falla pa turn, samt ett jakla starkt fargdrag som - om det sitter - kan han fa for sej att jag alltid skulle hoja med draget pa floppen och pa sa vis gora bort sej nanstans pa senare gator. Jag kan dessutom reppa en hand som 9T+ eller 88-99 och fa bort hans ess-hog pa rivern om det skulle behovas. Dessa tankar tankte jag inte nar handen utspelade sej och det ar darfor som jag inte vill utsatta varken mej eller min bankrulle for poker alls idag.

Nu sitter jag ist uppe och vantar pa att klockan ska bli 8am sa jag kan ga och losa ut ett paket med en koreansk sprakutbildning pa cd som kom pa posten for nan dag sedan. Har for ovrigt forsokt lara mej koreanska pa en gratissida pa natet men fan vad svart det ar!

En mening som uttalas "8oque tjineshimnjicka?" betyder "how are you?". Varfor gora ett sprak overdrivet svart??? Jag satt i sakert 15 minuter innan jag langsamt urskiljde att "8oque tjineshimnjicka?" uttalades just sa. Kunde det inte bara ha varit typ "chipp chipp krupp" lr nat annat mer lattbegripligt? Nej da "8oque tjineshimnjicka?" ska det vara och du maste ha en IQ over 110 for att lara dej enkla standardfraser pa koreanska.

Men ratt ska vara ratt. Har jag fatt min lilla alsklings koreanska att saga saker som "Det ar dorning vettu" samt "tjingeling" sa ar det val bara att slicka pa den beska pungen och lara sej ett o annat sjalv ocksa.

Nu kanns det lite battre kanner jag. Tilten ska mordas, krossas och begravas och att skriva om det ar ett av de battre satten att uppna just det resultatet.

Fan, nu ar jag for trott for det har.

Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar