tisdag 2 augusti 2011

Tilt och en gammal handhistory (2009 8 apr 00:00)

Spelade nyss online poker och förlorade en del efter att ha spelat för marginella situationer och hela tiden försökt vara en hjälte.

Jag försökte att ha en tydlig dialog med mej själv i huvet, typ "nu c-betar jag den har floppen och skjuter ett till skott på turn för jag tror hans range har består av en massa par som inte är toppar". Det gick rätt bra att spela så, iaf rent spelmässigt... Resultaten var dock vidervärdiga och tilten började smyga sej på. Det var rätt komiskt att komma på sej själv med att börja säga saker som "det här är ett förlorande spel men jag synar för jag är på tilt..." Vid minst tre tillfällen synade jag efter att tänkt att jag endast hade tilt som anledning att syna.

Jag tror jag kommer gå långt om jag lär mej hantera mitt tiltande. Det var inte förrän för några månader sedan som jag på allvar började förstå att jag hade tiltproblem. Jag är oftast inte den som skriker eller slår sönder laptoppen när det går dåligt det jag gör ist är att som idag t.ex. värdebeta pocketsjuor på KJJ52 på både turn och river i en trebetad pott. Jag vet inte om jag innerst inne kanske inte förstår att det är för tunnt? Jag skulle dock tippa på att det har att göra med att min motivation för att få göra hero-moves ökar drastiskt när jag är på tilten.

Vet inte exakt vad jag ska göra åt mitt tiltande, annat än att helt enkelt sluta spel så fort jag känner mej ur balans? Tänkte skriva att "jag får jobba på det" men hur jobbar man på nåt sånt egentligen?

Skitsamma nu. Tänkte jag skulle bli avtiltad efter dagens session om jag fick berätta om en bra herocall jag gjorde för några veckor sen.

Denna herocall är med den näst sämsta handen jag nånsin har synat med på rivern... hittills. (En gång gjorde jag en fejk+stoppbet med 9-hög för att induca en sämre hand att slå om)

Hur som haver.

Blinds 100/200

Jag sitter på stora mörken med T2o. (stackdjup är irrelevant)

3 spelare limpar och jag checkar.

Floppen kommer K55 utan färgdrag.

Alla checkar och turn är en 8:a (fortfarande inget färgdrag)

Han som limpat utg betar ut 500 i 900-potten. Alla slänger fram till mej och jag slår om till 1200.

Info om utg: Han är en fisk som jag tidigare betade pott på floppen samt turn och sedan check/synade en stor riverbet då han bluffade sitt missade drag som han aldrig ens hade odds att dra efter.

En annan hand synade han en pottbet med klöver 6 då det gav honom ett hålfärgstegedrag på turn då det redan låg tre klöver ute. Jag tror att han förstod att han mest troligt bara hade EN out att dra efter men att han synade iaf - ur position - klonkade rivern - ledde in i mej med en pottbet varpå jag lägger min floppade färg. Han är en fisk med andra ord.

Så... jag check/raisar alltså honom till 1200 tot efter att han satsat 500. Anledningen till att jag gjorde det var att jag trodde han skulle stabba med hela sin range efter att det checkats runt på floppen och att jag allt som oftast skulle ta hem potten. Han synar dock och jag borjar fundera på vad han kan syna med egentligen?

Rivern är en Q så nu är brädan alltså: K558Q.

Jag kommer fram till att han antagligen skulle slå om igen med en triss eller nån form av kåk och att dom händerna mer eller mindre gick att utesluta. Visst är det standard att inte slå om igen med typ 56 i hans läge men hur han såg ut och hastigheten han synade med vittnade om att han inte var stark alls.

Så... Händerna som slår mej som han betar turn samt synar min check/raise är enligt min mening följande: Alla kungar (min lilla höjning skrämmer aldrig bort en kung hos den här typen av spelare). Han kan ha limpat utg med ett högt pocketpar som han spelar så här (dock så tror jag att om han hade haft AA hade han betat ut direkt på floppen så den handen är inte så trolig). Men som sagt, jag skulle inte bli förvånad om han skulle spela 99-QQ så här.

Och... Händerna som inte slår mej som han spelar så här är enligt mej dessa. ALLA stegdrag! Han skulle ALDRIG släppa det lägsta hålstegedraget när det endast är 700 till för honom att syna. Detta innebär dessa händer: 46, 47, 67, 69 samt 79. Dessa händer utgör totallt 80 kombinationer som jag lugnt kan se honom spela exakt så här (även preflop).

Jag hade i ärlighetens namn planerat att bara ge upp potten om han skulle få för sej att syna min check/höjning men sen slog det mej att det finns så fantastiskt många stegdrag som just den här fisken skulle syna med.

När damen kommer på rivern så checkar jag och han funderar lite innan han satsar 3000 in i 3100-potten.

Du som läser det här. Med den information som jag har gett dej om den här spelaren, är det inte rätt att syna här med Tio-hög? Det räcker med att han har något av stegdragen en av tre gånger för våran syn att vara break-even. Har han någon anledning att värdebeta en hand sämre än KQ, och med en pottbet?? Varför skulle han förvandla en hand som typ JJ till en bluff?

Jag synar så klart och vinner 9000-potten med T2o.

Det är verkligen ingen märkvärdig syn egentligen:

(pokerstove är ett program där man matar in vad man tror att hans range är + din hand + brädtexturen och vips så har du din equity (vinstchans) i procentform)

Text results appended to pokerstove.txt
118 games 0.005 secs 23,600 games/sec
Board: Ks 5d 5c 8h Qs
Dead:
equity win tie pots won pots tied
motsåndarens equity/range: 42.373% 42.37% 00.00% 50 0.00 { AA, KcKd, KcKh, KdKh, QcQd, QcQh, QdQh, 8c8d, 8c8s, 8d8s, 5h5s, Ah5h, As5s, 97s-96s, 9h5h, 9s5s, 8h5h, 8s5s, 76s, 7h5h, 7s5s, 74s, 6h5h, 6s5s, 64s, 5h4h, 5s4s, 97o, 9c5h, 9c5s, 9d5h, 9d5s, 9h5s, 9s5h, 8c5h, 8c5s, 8d5h, 8d5s, 8h5s, 8s5h, 76o, 7c5h, 7c5s, 7d5h, 7d5s, 7h5s, 7s5h, 74o, 6c5h, 6c5s, 6d5h, 6d5s, 6h5s, 6s5h, 64o }
mr_suspekt: 57.627% 57.63% 00.00% 68 0.00 { Ts2h }
Nu gjorde jag hans värde-range lite för stor då jag tror att han nästan alltid höjer med AA samt QQ preflop samt att han enligt vad mina reads sa om honom aldrig har en stark hand på turn. Trots detta har vi 57% equity på rivern med T-hög och så länge vi har över 33% så kommer vi göra vinnst i långa loppet med en syn.


Skrivet av mr_suspekt den 8 apr 00:00   |   Redigera

Kommentarer

Inlägget har 1 kommentar

snyggt

Anmäl
en sån syn och man är nöjd med månadsresultatet oavsett. för då vet man ändå är TOP OF THE WORLD. n1
Skriven av HFC den 8 apr 16:11   |   Radera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar